Overlevingspensioen en Disponibiliteit

Guidoke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen en Disponibiliteit

#1 , 23 jun 2020 18:21

Geachte,

Ik geniet van het overlevingspensioen en werk als ambtenaar 1/2tijds en ben 55 jaar. Helaas moet ik een vrij grote operatie ondergaan en dit met een lange revalidatie.

Wat als ik op Disponibiliteit kom te staan? Mag ik dit cumuleren met mijn overlevingspensioen?


(Voor "mij" zijn er zoveel onduidelijkheden bij het overlevingspensioen.)



MVG,

Guidoke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2020 20:51

Zolang uw ziektekrediet niet is uitgeput geniet u een wedde beperkt tot de grenzen overlevingspensioen. Zodra uw ziektekrediet is uitgeput en u bv. op rustpensioen wegens ongeschiktheid wordt gesteld, dan gelden de regels van de cumulatie overlevingspensioen met een rustpensioen. Indien u een overlevingspensioen privaatrechtelijke sector geniet, dan kan u dit overlevingspensioen met dit rustpensioen wegens ongeschiktheid cumuleren ten belope van 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Gaat het om een overlevingspensioen ten laste van de openbare sector dan kan u dit overlevingspensioen met uw eigen "rustpensioen" cumuleren tot maximum 55% van maximumwedde verbonden aan de laatste graad van uw overleden partner. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”