Pensioen

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Pensioen

#1 , 09 jun 2020 20:26

Geachte heer,
Ik ben werkloos en zou na mijn 65 ste nog recht hebben op werkloosheidsuitkering daar ik grensarbeider was. Mijn pensioen in Nederland zou ik pas krijgen als ik 66 jaar en 11 maanden ben..
Er wordt gevraagd dat ik dit moet kunnen aantonen , ik heb dit nagevraagd bij mijn vorige werkgever maar die hebben nog loonstroken vanaf 2009. Dus de vorige hebben ze niet meer ). Is het voldoende als ze een verklaring opmaken dat ik zeker 18 jaar heb gewerkt bij hen.?
(zie onder punt 3)
Beste,

Gelieve deze aanvraag volgend jaar in te dienen, wanneer u 65 wordt. We mogen dit nu nog niet inleveren bij de RVA.

Punt 1: als u aanspraak kunt maken op een buitenlands pensioen (het gaat hier over de eerste pensioenpijler), dan heeft u geen recht op uitkeringen na 65 jaar

Punt 2: indien u nu tweede pensioenpijler ontvangt, MOET u afzien van dat recht als u uitkeringen wenst na 65 jaar. Hiervan hebben wij volgend jaar ook een attest nodig.
We hebben ook een attest nodig van de Belgische pensioendienst dat u ofwel geen recht heeft ofwel afziet van uw recht.

Punt 3: we hebben enkel loonstroken vanaf 2016 voor u, dus onvoldoende. We moeten 15 jaar aantonen. Gelieve jaaropgave + loonstrook december van 2002 tem 2015 in te leveren op het moment van aanvraag.
Graag respons, zijn er nog vragen ben altijd bereid te antwoorden
vriendelijke groet Roos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2020 20:54

Geachte heer,
Ik ben werkloos en zou na mijn 65 ste nog recht hebben op werkloosheidsuitkering daar ik grensarbeider was. Mijn pensioen in Nederland zou ik pas krijgen als ik 66 jaar en 11 maanden ben..
Uw aow-leeftijd is bepaald op 05.11.2022

Er wordt gevraagd dat ik dit moet kunnen aantonen , ik heb dit nagevraagd bij mijn vorige werkgever maar die hebben nog loonstroken vanaf 2009. Dus de vorige hebben ze niet meer ). Is het voldoende als ze een verklaring opmaken dat ik zeker 18 jaar heb gewerkt bij hen.?
(zie onder punt 3)

Indien u minstens 15 jaar grensarbeid bewijst, zal u tot AOW-leeftijd verder werkloosheidsvergoedingen kunnen genieten.
Om uw werkloosheidsdossier in orde te brengen werd er normaal gezien een formulier E301NL of formulier U1 opgevraagd aan het UWV,opgave tijdvakken Nederland met recht op werkloosheid. U kan dit vooralsnog opvragen. https://www.uwv.nl/particulieren/formul ... pd-u1.aspx

Gelieve deze aanvraag volgend jaar in te dienen, wanneer u 65 wordt. We mogen dit nu nog niet inleveren bij de RVA.
De aanvraag om werkloosheidsuitkeringen kan inderdaad pas aangevraagd worden vanaf 65 jaar, gezien u de normale maximumleeftijd werkloosheid is bepaald op 65 jaar.

Punt 1: als u aanspraak kunt maken op een buitenlands pensioen (het gaat hier over de eerste pensioenpijler), dan heeft u geen recht op uitkeringen na 65 jaar
Inderdaad een Belgisch rustpensioen is niet cumuleerbaar met werkloosheidsuitkeringen. Ook het genot van een aanvullend pensioen uit Nederland staat de uitbetaling van werkloosheidsuitkeringen na 65 jaar in de weg.Het gaat hier om een tweede pijlerpensioen en geen eerste pijler, de eerste pijler is de AOW en gaat pas in op AOW-leeftijd. Ik had toch wel eens graag geweten wie u deze info heeft bezorgd?

Punt 2: indien u nu tweede pensioenpijler ontvangt, MOET u afzien van dat recht als u uitkeringen wenst na 65 jaar. Hiervan hebben wij volgend jaar ook een attest nodig.
We hebben ook een attest nodig van de Belgische pensioendienst dat u ofwel geen recht heeft ofwel afziet van uw recht.
U verklaart via een mod. 74bis dat u nog werkloosheidsuitkeringen geniet na 65 jaar en het rustpensioen is niet betaalbaar. U zal hierover dan een beslissing ontvangen van niet-betaalbaarheid. Ik heb toch wel een probleem met de melding van als u nu een aanvullend pensioen geniet samen met werkloosheidsuitkeringen. Laat u in elk geval op papier zetten dat u in voorkomend geval uw aanvullend pensioen kunt laten opschorten en kunt laten herleven op AOW-leeftijd
Punt 3: we hebben enkel loonstroken vanaf 2016 voor u, dus onvoldoende. We moeten 15 jaar aantonen. Gelieve jaaropgave + loonstrook december van 2002 tem 2015 in te leveren op het moment van aanvraag.
Hiervoor dient het formulier E301 of U1 Als u bovenstaande vragen van een vakbond heeft ontvangen, dan stel ik mij toch wel vragen over deze vakbond gezien het toch tot de taak van een vakbond behoort om voor u deze documenten op te vragen of u op zijn minst hierin bij te staan.

Graag respons, zijn er nog vragen ben altijd bereid te antwoorden
vriendelijke groet Roos
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2020 21:16

Ik ben niet bij de vakbond, dit heb ik gekregen via HVW
groetjes Roos

Reclame

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jun 2020 21:51

betreft punt 2 uw antwoord:
Ik heb toch wel een probleem met de melding van als u nu een aanvullend pensioen geniet samen met werkloosheidsuitkeringen. Laat u in elk geval op papier zetten dat u in voorkomend geval uw aanvullend pensioen kunt laten opschorten en kunt laten herleven op AOW-leeftijd
mijn antwoord: ik ontvang helemaal geen aanvullend pensioen?
Maar toch bedankt voor het meer duidelijke antwoord van U,
vriendelijke groetjes Roos

Terug naar “Pensioenen”