pensioen

Broeckie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 08 jun 2020 20:14

Beste,

ik ben sinds november 1985 werkzaam in NL en dit steeds fulltime. Mijn geboortedatum is juli 1964 en ik woon in België. Welke rechten heb ik in België als het gaat over pensioen of vervroegd uittreden? Ik wil zeker nog tot mijn 60ste werken en daarna geleidelijk aan afbouwen.

Benieuwd naar de mogelijkheden.
gr Broeckie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2020 21:53

Gezien u in Nederland werkt van voor 01.01.2015, maar u per 01.12.2015 niet aan de leeftijdsvoorwaarden noch de loopbaanvoorwaarde voldeed voor een vervroegd Belgisch pensioen, zal u geen rechten kunnen openen op het zogenaamde intern recht voor de buitenlandse wettelijke pensioenleeftijd, in uw geval de AOW-leeftijd, 67 jaar en zes maanden. Om na te gaan of u rechten kan openen op een aanvulling tot het intern recht zal men rekening houden met zowel de AOW als het bedrag aan aanvullend pensioen, zodat de mogelijkheid tot aanvulling omzeggens tot nul herleid wordt. Indien u geen Belgische tijdvakken bewijst, zal u geen rechten openen op een Belgisch rustpensioen en dus ook niet op afgeleide rechten hieruit. Gezien u meer dan 15 jaar grenswerknemerschap bewijst, kan u in geval van werkloosheid in de huidige stand van de wetgeving, kunnen gerechtigd worden op werkloosheidsuitkeringen tot AOW-leeftijd. Op basis van deze werkloosheidsuitkeringen bouwt u dan wel Belgische rechten op en dus ook ziektekostenverzekering. Deze info wordt u gegevens in de huidige stand van de wetgeving. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”