Belasting op aanvullend pensioen

CHARLE
Topic Starter
Berichten: 32

Belasting op aanvullend pensioen

#1 , 24 mei 2020 14:12

Hallo iedereen,

Mijn vraag is de volgende.

Mijn zus komt in aanmerking voor het fiscaal gunsttarief van 10 % op het reeds uitbetaalde kapitaal van haar aanvullend pensioen, wat blijkt uit het door haar aangevraagde en ontvangen attest van loopbaanoverzicht van de FPD.

Nu stellen we vast dat op haar desbetreffende pensioenfiche 281.11 - inkomsten 2019 het belastbare kapitaal vermeld is onder de code 1245 (= belastbaar tegen 20 %) terwijl dit onder de code 1215 (= belastbaar tegen 10 %) zou moeten vermeld worden.
Bijgevolg zou ook de te veel ingehouden bedrijfsvoorheffing (code 1225) moeten gerecupereerd worden.

Kan/mag zij haar ontvangen voorstel van vereenvoudigde aangifte in die zin (zelf) wijzigen, dus het kapitaal vermelden onder code 1215 i.p.v. onder code 1245?
En wat met de ingehouden bedrijfsvoorheffing onder code 1225, ook 10 % berekenen en vermelden i.p.v. de ingehouden 20 % of ongewijzigd laten?
Dat is mij niet duidelijk.

N.B. Zij zal vanzelfsprekend het attest van loopbaanoverzicht als rechtvaardigend document moeten bezorgen aan de belastingdienst.

Graag jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2020 14:42

Een vereenvoudigde aangifte kunt u steeds wijzigen indien nodig ( is slechts een voorstel ).

Wat betreft de betaalde voorheffing fiche 281.11 : het vermelde bedrag komt steeds in rubriek 1225, kunt u niet wijzigen. Is het teveel afgehouden of te weinig dan wordt het verrekend met de rest.

Voor wat het percentage belasting betreft verwijs ik u naar onderstaande linken; u kunt haar situatie ( ouderdom en zo ) inschatten.

https://www.fsma.be/nl/faq/hoe-worden-a ... nen-belast

https://www.tijd.be/netto/belastingen/a ... 26829.html


hierdoor zou u een beter zicht krijgen op wat effectief is.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2020 17:15

Charle, het loopbaanoverzicht is niet van doorslaggevende aard. Het is de beslissing die telt. Uw zus heeft recht op het meest gunstige tarief indien zij een loopbaan van minstens 45 jaar bewijst van minstens 104 voltijdse dagen of vanaf de 1ste van het jaar waarin zij 65 jaar wordt.
10% indien u met pensioen gaat na een volledige loopbaan (45 gewerkte jaren) én u de laatste 3 jaren voor uw pensioen effectief actief bent gebleven
16,5% als u uw aanvullend pensioen opneemt wanneer u met pensioen gaat
→ opgelet: brugpensioen valt hier niet onder
20% als u uw aanvullend pensioen opneemt vóór u met pensioen gaat
65 jaar: 10 % als u de laatste 3 jaren voor uw pensioen effectief actief bent gebleven
anders 16,5%
Vermits u spreekt van 20% vrees ik dat uw zus haar aanvullend pensioen heeft opgenomen voor de ingangsdatum van haar rustpensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

CHARLE
Topic Starter
Berichten: 32

#4 , 24 mei 2020 18:39

Marcus Aurelius,

Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt door te stellen dat mijn zus een attest loopbaanoverzicht heeft bekomen van de FDP.

Zij heeft wel een schrijven ontvangen van de FPD waarmee haar meegedeeld wordt dat haar globale loopbaan 45 jaren telt die in aanmerking komen voor het fiscaal gunstig tarief van 10 %.
Dit ter info.

Charle

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2020 20:05

De belangrijkste vraag in deze, werd het kapitaal uitbetaald voor de ingangsdatum van het rustpensioen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

CHARLE
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 25 mei 2020 15:24

Marcus Aurelius,

Neen, de ingangsdatum van het pensioen was 01/04/2018 en het kapitaal werd (pas) in 2019 uitbetaald.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2020 15:48

Indien uw zus aan de 45 jaar loopbaanvoorwaarde voldoet op de ingangsdatum van haar rustpensioen en zij 3 jaar voorafgaand aan deze datum als actief wordt beschouwd, kan zij genieten van het verminderde tarief. Ik raad u aan om de aangifte te wijzigen en een kopie van het blad van haar pensioenbeslissing bij te voegen waarop expliciet staat vermeld dat zij aan de loopbaanvoorwaarde van 45 jaar voldoet.

Een werknemer is ‘actief gebleven’ als hij het bewijs levert van een effectief uitgeoefende beroepsactiviteit en/of daarmee gelijkgestelde periodes tijdens de laatste drie jaar voor zijn 65ste verjaardag. De fiscus vult het lijstje met gelijkstellingen voor het inkomstenjaar 2015 - aanslagjaar 2016 aan met:
- de periode waarin de begunstigde in het kader van een SWT werkloosheidsuitkeringen met een bedrijfstoeslag kreeg en aangepast beschikbaar was voor de arbeidsmarkt
- de periode waarin de werknemer vrijgesteld is van prestaties met behoud van loon

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”