Halftijds werken

booker002
Topic Starter
Berichten: 37

Halftijds werken

#1 , 14 mei 2020 19:30

Ik heb een beroepsloopbaan als statutair ambtenaar van 27 jaar als ik 55 jaar ben.
Als ik op 55 jaar deeltijds ga werken met een aanvulling van ongeveer 300 euro per maand, voorzien in het statuut , welk effect heeft dot dan op mij pensioen.
Ik zou op pensioen kunnen gaan op de leeftijd van 64 jaar.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 15 mei 2020 07:19

Beste

Als statutait ambtenaar wordt uw pensioen berekend aan de hand van volgende formule:

Pensioen = W x D/T

W = de gemiddelde wedde van de laatste 10 jaar (er zijn uitzonderingen bvb. rijdend personeel HR-Rail)
D = aantal in aanmerking komende dienstjaren (uitgedrukt in maanden)
T = tantième (voor de meeste ambtenaren 60)

Bij een deeltijdse tewerkstelling wordt toch rekening gehouden met het gemiddelde loon van een voltijdse medewerker.
De deeltijdse tewerkstelling wordt verrekend in het aantal dienstjaren.

Voorbeeld:
Stel u werkt halftijds en u verdient hiermee € 20.000 per jaar.
Voor uw pensioenberekening zal men niet de berekening maken op basis van € 20.000 gedurende 12 maanden, maar wel op basis van € 40.000 gedurende 6 maanden.

Het resultaat van 20.000 x 1/60 is hetzelfde als 40.000 x 0,5/60.

Nu een raming maken van hoeveel pensioen u minder zal ontvangen dan bij een voltijdse tewerkstelling is niet mogelijk. Als u op uw 64ste met pensioen gaat, dan situeren uw 10 laatste jaren zich tussen uw 55ste en uw 64ste. Niemand weet op dit moment hoeveel u dan gaat verdienen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2020 17:37

Ik sluit me aan bij mijn collega Felix. Zonder afbreuk te doen aan de info van Felix, om deze situaties gemakkelijker te benaderen werkt men meestal met de breuk 720, berekening in maanden voor wat berekening in 60ste betreft of 55 x 12, 50 x 12 en ga zo maar voort. De voltijdse periodes of gelijkgesteld worden dan aan volledige maanden berekend en de halftijds tewerkstelling aan het aantal maanden /2 x gemiddelde wedde van de laatste 10 jaar. Alles hangt af van welke graad en het aantal dienstjaren in je graad, je bereikt hebt op het moment dat je met pensioen gaat, hetzij wegens leeftijd, hetzij ingevolge ongeschiktheid.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”