weduwe en zelfstandige pedicure

chike
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

weduwe en zelfstandige pedicure

#1 , 08 mei 2020 18:26

mijn man heeft een hersentumor en een prognose van 1 jaar (vorig jaar juli diagnose)
momenteel ben ik nog in bijberoep , mijn vraag is nu mag ik als weduwe volledig zelfstandig gaan werken en hoeveel mag ik maximum verdienen.
mijn echtgenoot is net 60 geworden en heeft een loopbaan als arts gedurende 35 jaar ;
ik twijfel om in bijberoep te blijven of volledig voor mijn zaak te gaan daar ik vroeger als administratief bediende werkte bij mijn echtgenoot en momenteel ziekenverlof heb met toestemming om beperkt te werken als pedicure nog tot juni 2020. ik zou graag voluit voor mijn zaak willen gaan maar twijfel opdat ik dan mijn weduwepensioen misschien niet krijg dan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2020 13:53

U kan pas rechten openen op een overlevingspensioen als uw echtgenoot is overleden.
In 2020 moet u de leeftijd bereikt hebben van 47 jaar plus 6 maanden, in 2021 wordt dit 48 jaar
U kan uw overlevingspensioen gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden cumuleren met een vervangingsinkomen uit werkloosheid of ziekte/invaliditeit. Het overlevingspensioen wordt herleid tot het bedrag IGO.
U kan uw overlevingspensioen cumuleren met een inkomen uit een beroepsactiviteit, doch beperkt tot de toegelaten grenzen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 09 mei 2020 14:32

Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 11 mei 2020 07:27

Beste chike,

Bij een overlevingspensioen mag je nog een beroepsactiviteit uitoefenen. Zoals Marcus Aurelius schrijft, moet je deze beroepsinkomsten beperken zodat ze niet boven een vastgelegd grensbedrag komen.

Dit grensbedrag is onder meer afhankelijk van:
- uw leeftijd
- de aard van het pensioen (rust- of overlevingspensioen)
- wel dan geen kinderen ten laste
- de aard van de beroepsactiviteit (werknemer of zelfstandige).

De grensbedragen worden jaarlijks op 1 januari aangepast, zodat ze ook nog eens afhankelijk zijn van het kalenderjaar.

In 2020 mag je als zelfstandige € 15.634,00 bijverdienen. Dit bedrag wordt verhoogd tot € 19.542,00 indien je minstens één kind ten laste hebt. Vanaf 1 jnauari 2021 zullen er dus andere bedragen gelden.
Gaat het overlevingspensioen in de loop van het jaar in, dan wordt het maximumbedrag omgerekend in functie van het aantal maanden.

Als zelfstandige wordt er rekening met je netto-beroepsinkomsten. Dit zijn je bruto inkomsten verminderd met:
- je sociale bijdragen als zelfstandige
- je beroepsuitgaven of -kosten
- je eventuele beroepsverliezen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

zibarrie
Berichten: 133

#5 , 11 mei 2020 09:09

Informeer ook bij je belastingkantoor wat het effect zal zijn als je meer exacte cijfers hebt van het pensioen en je beroepsinkomsten.

Veel mensen houden er geen rekening mee en hebben dan problemen bij een afrekening. 5000-6000€ belastingen opleggen (omdat je in het jaar te weinig hebt betaald) zijn geen uitzondering bij mensen die bijverdienen op een pensioen.. en dat is dan schrikken natuurlijk.

chike
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2020 17:28

dank jullie voor jullie snelle antwoorden , er komt zoveel op mij af dat ik de bomen door het bos niet meer zag;

Terug naar “Pensioenen”