Feitelijk gescheiden en WZC

JVDH
Topic Starter
Berichten: 6

Feitelijk gescheiden en WZC

#1 , 03 mei 2020 18:08

Hallo,

Mijn moeder en vader zitten in een WCZ. Het adres van mijn moeder staat in het WZC en dat van mijn vader staat nog op het appartement waar ze woonden.
Ze zijn dus feitelijk gescheiden en het pensioen van mijn vader is opgesplitst tussen hen beiden. Door deze splitsing trekken ze beiden € 400 meer pensioen dan voorheen.
Het appartement gaat verhuurd worden (om de kosten van het WZC te betalen) met als gevolg dat dat mijn vader zijn adres naar het WZC zal gezet worden.
Wat gebeurt er dan op dat moment met het pensioen? Wordt dit terug als voorheen of blijft de splitsing van kracht?
Bedankt,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 03 mei 2020 19:07

Als ze terug op hetzelfde adres gaan wonen, zijn ze voor de fiscus & sociale wetgeving, niet meer feitelijk gescheiden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2020 19:55

Wanneer mensen worden opgenomen in een rusthuis/woonzorgcentrum, worden zij voor de berekening van een Inkomensgarantie voor Ouderen beschouwd als alleenstaanden. Dit is dus met recht op het verhoogd bedrag. Bij de berekening van de bestaansmiddelen wordt telkens rekening gehouden met de helft van het pensioenbedrag indien er enkel een gezinspensioen wordt toegekend. Ik ga er van uit dat beiden ouder zijn dan 65 jaar en het gezinspensioen lager ligt dan 2x het bedrag aan het verhoogde bedrag IGO, 1 154,41 EUR x 2, rekening houdend met vrijstellingen. Er wordt geen rekening gehouden met de opbrengst uit huur, maar wel met het niet vrijgestelde KI. van het appartement en eventueel andere roerende goederen. Beiden zullen gerechtigd zijn op een Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, 130 euro per kop en per maand. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 04 mei 2020 11:53

Beste,

Door de opname in een WZC en de afzonderlijke adressen werden uw beide ouders als feitelijk gescheiden aanzien (ze woonden officieel elk op een verschillend adres).

Zoals Marcus Aurelius schrijft, werd het pensioentje van uw ouders verdeeld over beide partners (pensioenregeling bij feitelijke scheiding in het stelsel van de werknemers en/ van de zelfstandigen) waardoor er recht ontstond op een financiële bijpassing bij het pensioen: de Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO).

De opname in het rustoord geeft hen recht op het verhoogde bedrag van de IGO. Om het bedrag van deze IGO te bepalen, wordt er rekening gehouden met al hun roerende (bvb gelden, beleggingen, ...) en onroerende (bvb eigendommen) bestaansmiddelen.
Het feit dat beide ouders op een verschillend adres waren ingeschreven, had tot gevolg dat voor de vaststelling van de bestaansmiddelen men enkel rekening hield met de eigen bestaansmiddelen. Voor de berekening van de IGO van uw vader werd er rekening gehouden met zijn bestaansmiddelen, voor de berekening van de IGO van uw moeder werd er rekening gehouden met haar bestaansmiddelen.

Wanneer beide ouders hetzelfde adres hebben, zijn ze niet meer feitelijk gescheiden. Ieder ontvangt terug het eigen pensioen of er wordt terug een gezinspensioen toegekend, zoals voorheen.
Maar, mogelijk blijft er nog een recht op IGO, vermits zij recht hebben op het verhoogde bedrag.
Het bedrag van de IGO zal wel terug herberekend worden. .

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

zibarrie
Berichten: 133

#5 , 04 mei 2020 16:49

Als zij beiden op hetzelfde rusthuis ingeschreven worden zal mijnheer zijn volledig gezinspensioen krijgen, en bijgevolg vermoedelijk geen inkomensgarantie voor ouderen (IGO) meer wegens een te hoog pensioen.

Voor mevrouw zal er geen pensioen in aanmerking genomen worden als bestaansmiddel en zal zij waarschijnlijk wel recht hebben op een stuk IGO.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mei 2020 14:46

Mijn antwoord op dit topic was niet correct. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat er rekening zal gehouden worden met ieders eigen bestaansmiddelen. De deler blijft 1. Dit betekent concreet dat wanneer er geen eigen pensioen is aan één der partners en een gezinspensioen aan de andere partner én er geen andere aanrekenbare bestaansmiddelen zijn, de partner zonder inkomen het volledige IGO-bedrag (verhoogd) zal ontvangen. Concreet: vb. gezinspensioen is 2000 euro per maand. Ingeval van feitelijke scheiding wordt rekening gehouden met 2000 : 2 = 1000 x 90%. Aanvulling voor beide huwelijkspartners. Beiden opgenomen in het WZC en er gedomicilieerd, A gezinspensioen 2000 euro, geen recht op aanvulling IGO. B geen pensioen, bedrag IGO: 1154,41 euro. Dit betekent een gezamenlijk inkomen van 2000 + 1154,41 euro = 3154,41 euro per maand. Ik frons hierbij ook wel even mijn wenkbrauwen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”