overlevingspensioen vermeldt ex-echtgenoot

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

overlevingspensioen vermeldt ex-echtgenoot

#1 , 24 apr 2020 10:35

bij de aanpassing van mijn overlevingspensioen krijg ik nu een overzicht van de wedde van mijn ex-echtgenoot die hij verdiende tijdens ons huwelijk met een bedragaanduiding in mijn voordeel voor de 3 jaren dat ik tijdens dat kortdurende huwelijk niet gewerkt heb
is dat normaal ? was ondertussen getrouwd met andere partner die nu overleden is.en waar aanpassing ook bij in mijn overlevingspensioen zit.
heb zelf een pensioen voor 41j loopbaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 24 apr 2020 11:26

was ondertussen getrouwd met andere partner die nu overleden is.en waar aanpassing ook bij in mijn overlevingspensioen zit.
Beste

Kan u bovenstaande even verduidelijken? Het is mij niet duidelijk wat hiermee wordt bedoeld.

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#3 , 24 apr 2020 11:37

ik bedoel dat ik nu een afrekening gekregen heb van de wedde van mijn 1ste echtgenoot. mijn 2de echtgenoot is enkele maanden geleden overleden waardoor ik nu een overlevingspensioen bijkrijg bij mijn eigen pensioen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2020 11:53

Een overlevingspensioen kan gecumuleerd worden met een rustpensioen tot een maximum van 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Rustpensioen eigen loopbaan en rustpensioenen wettige scheiding worden als een rustpensioen beschouwd en worden bij voorrang uitbetaald. Met andere woorden, het rustpensioen wordt verminderd op het cumulatieplafond overlevingspensioen/rustpensioen. De cumulatie tussen een overlevingspensioen overheidssector en een rustpensioen is toegelaten tot maximum 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad van de overleden ambtenaar. Voor de niet of niet meer hertrouwde ex-huwelijkspartner geldt opnieuw het recht op overlevingspensioen indien de ex-huwelijkspartner ambtenaar is overleden. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 28 apr 2020 07:23

Beste

Vóór het overlijden van uw 2e echtgenoot ontving u enkel uw persoonlijk rustpensioen.
Naar aanleiding van het overlijden van uw 2e echtgenoot verkreeg u naast uw persoonlijk rustpensioen ook een stuk van het overlevingspensioen. Dit kon u al snel worden toegekend, omdat de pensioenkas over alle gegevens beschikt.

Bij de behandeling van uw dossier ivmuw overlevingspensioen, is de pensioenkas ook gaan nakijken of u nog andere pensioenrechten hebt.
Hierbij is vastgesteld dat u voordien ook gehuwd was. Omdat uw 2e huwelijk ten einde kwam door het overlijden van uw echtgenoot, verkrijgt u terug recht op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote van uw 1e echtgenoot. Ook deze pensioenrechten heeft de pensioenkas moeten onderzoeken.

Het onderzoek naar pensioenrechten als uit de echt gescheiden echtgenoot is iets moeilijker dan het onderzoek naar een overlevingspensioen. Hierdoor heeft de pensioenkas er wat meer tijd voor nodig gehad om uw rechten als uit de echt gescheiden echtgenote te kunnen bepalen.
Dit is de reden waarom uw pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot wat later werd uitbetaald dan uw overlevingspensioen.

Het feit dat u ook recht verkreeg op een pensioen(tje) van uw eerste huwelijk, heeft een invloed op het overlevingspensioen dat u ontvangt zodat ook het bedrag van het overlevingspensioen werd aangepast.
Hoe het ene pensioen het andere beïnvloedt, lees je in de bijdrage van Marcus Aurelius.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#6 , 28 apr 2020 10:11

hartelijk bedankt voor de duidelijke uiteenzetting, is begrijpelijk nu voor mij

Terug naar “Pensioenen”