invulformulieren Federale Pensioendienst

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

invulformulieren Federale Pensioendienst

#1 , 15 apr 2020 20:05

Ik heb namelijk een heel pakket gekregen van de FP ivm formulieren invullen tegen dat ik met pensioen ga op 25-04-2021, dus over een jaar.
Daar ik werkloze ben geworden als grensarbeider ( 28 jaar gewerkt in Nederland ) wil ik mijn pensioen pas opnemen in begin juli 2022, dan krijg ik pas mijn grootste pensioen uit Nederland.
Ik als grensarbeider heb het recht om verder te stempelen tot ik mijn pensioen uit Nederland krijg.
Wat moet ik hiervoor doen . Moet ik die aanvraag formulieren van FP invullen of niet.

( er staat :( Als u het onderzoek wil stopzetten , dan moet u het bijgevoegde formulier . afstand doen van het onderzoek naar uw pensioen invullen, ondertekenen en terugsturen Zo vermijdt u onnodige administartieve handelingen)
Indien ik niet duidelijk genoeg ben, graag respons en

verblijf ik inmiddels,
mijn dank alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 16 apr 2020 07:28

Beste,

Ik ga ervan uit dat u zich voldoende informeerde om er zeker van te zijn dat u recht hebt om na uw 65ste verder stempelgeld te ontvangen.
Dit betekent dat u ook tot de ingangsdatum van uw Nederlands AOW uw eventueel bedrijfs- of sectorpensioen niet mag ontvangen.

Om het onderzoek naar uw Belgisch pensioen stop te zetten, volstaat het inderdaad om het gemelde formulier in te vullen en terug te bezorgen aan de Federale Pensioendienst.

Wilt u vanaf juli 2022 uw Belgisch pensioen laten ingaan, dan moet u hiervoor een aanvraag indienen (de pensioenkas weet anders niet wanneer u wel met pensioen wil gaan). Deze aanvraag mag u dan ten vroegste vanaf juni 2021 indienen. Een aanvraag indienen kan via www.Mypension.be (u hebt dan een kaartlezer nodig omdat de aanvraag gebeurt met uw identiteitskaart en uw pincode). U kan de aanvraag ook indienen via het gemeentebestuur, of op een kantoor van de pensioenkas. Ook bij verschillende ziekenfondsen en/of vakbonden kan u hiervoor terecht.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

zibarrie
Berichten: 133

#3 , 16 apr 2020 08:46

Een andere optie is om alles in te vullen, zodoende uw dossier al vervolledigd kan worden, inclusief loopbaan Nederland.

Men neemt een beslissing met een Model 74bis. U vult deze niet in.

Voordelen:
- U krijgt een effectieve berekening van uw Belgisch pensioenbedrag
- De loopbaan uit Nederland zal opgevraagd worden, zorgt voor een meer volledig zicht op uw volledige loopbaan
- U kan steeds uw Belgisch pensioen laten ingaan wanneer u maar wil door het Model74 bis terug te sturen, eventueel na 2 jaar. Bij deze is het ook mogelijk om uw pensioen dan zelfs in het verleden te laten ingaan als u aan de betaalvoorwaarden voldoet natuurlijk.

Afstand doen van uw rechten is eigenlijk nooit aangewezen. Laat ze alles berekenen en laat zeker weten dat u pas zal beslissen NA u uw berekening hebt ontvangen. Zo hebt u meer vrijheid om een datum te kiezen achteraf.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 16 apr 2020 10:01

Beste,

De werkwijze van "zibarrie" is een mogelijk alternatief.
Maar een formulier "Model 74bis" ontvang je enkel als je een Belgische uitkering van de RVA ontvangt. Krijg je een ZIV-uitkering van een Belgisch ziekenfonds, dan ontvang je een formulier "Model 74ter".

De beslissing wordt genomen op basis van het formulier "Model 74". Stuur je dit niet terug, dan wordt je dossier inderdaad stilgelegd.

Wees echter voorzichtig.
Recent werden nieuwe formulieren "Model74bis en ter" in gebruik genomen, waarbij de verwerkingsprocedure anders verloopt.
Ook heeft de pensioenkas recent haar administratieve practijk ivm een ingangsdatum in het verleden herzien.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2020 16:04

Ik sluit me bij Felix aan. Het is uiterst belangrijk dat je een afweging maakt tussen een Belgisch rustpensioen en een naar voor geschoven ouderdomspensioen of Belgische werkloosheidsuitkeringen na 65 jaar zonder Nederlands ouderdomspensioen. Indien je deze afweging hebt gemaakt, kan je best het mod. 74 invullen. Aan de hand van dit mod. 74 en desgevallend mod. 74bis en mod. 74ter, zal de Federale Pensioendienst dan beslissen om je dossier al dan niet betaalbaar te stellen. Verder werkloosheidsuitkeringen betekent verdere pensioenopbouw in België. Ouderdomspensioen Nederland én Belgisch rustpensioen betekent ouderdomspensioen bruto=netto bij wonen in België. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”