Belastingen pensioen

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Belastingen pensioen

#1 , 01 apr 2020 21:42

Geachte,

Ik en mijn echtgenote wonen al jaren niet meer samen en zijn beiden gepensioneerd.
Wij ontvangen dus beiden een pensioen als alleenstaande.Mijn echtgenote ontvangt 13400€ en betaald hier op geen belastingen,ik heb een 25900€ pensioen en betaal iets meer dan 5000€ + gemeentebelastingen.
Gezien onze gezondheid niet meer zo best is overwegen wij om terug samen te wonen maar hoe zit dat dan met belastingen.Worden beide pensioenen voor de belastingaangifte samen gevoegd of blijven wij elk apart betalen.
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2020 22:52

Indien jullie nog gehuwd zijn, zullen jullie één belastingbrief ontvangen. De verschuldigde voorheffing blijft hetzelfde. Jullie blijven apart belast.

Indien jullie wettig gescheiden zijn, gebeurt er uiteraard niets en zullen jullie apart een belastingbrief ontvangen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 02 apr 2020 08:25

[quoteWorden beide pensioenen voor de belastingaangifte samen gevoegd of blijven wij elk apart betalen.][/quote]

In geval jullie gehuwd zijn, ontvangen jullie één belastingbrief (zie Marcus Aurelius).
Voor de berekening van de belastingen worden jullie pensioen niet samengeteld. Om het eenvoudig te houden: de FOD Financiën berekent de belastingen op het pensioen van partner 1 en berekend afzonderlijk de belastingen op het pensioen van partner 2. Deze belastingen worden dan samengeteld.

Voor andere zaken kan er wel een gezamenlijke berekening gebeuren: bijvoorbeeld voor eigendommen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2020 21:11

Alvast bedankt voor de reacties,
Heb wel nog een vraag,toen mijn echtgenote met pensioen ging werd mijn brutto pensioen verminderd met ongeveer 3000€ jaar.Dit bedrag kwam bij het pensioen van mijn echtgenote welke geen volledige loopbaan had.Blijft dit hetzelfde als we samenwonen?Het is immers nu voordeliger daar het bij mij van de hoogste schijf gaat en ik daardoor ook onder de drempel van solidariteitsbijdrage val.Mijn echtgenote blijft nog juist onder het belastbaar minimum.
Met groeten.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 03 apr 2020 07:51

Beste DJTOM

Aan de hand van de informatie die u geeft, vermoed ik dat u feitelijk gescheiden leefde (nog gehuwd maar beiden op een ander adres wonend) en dat u een pensioen als werknemer en/of zelfstandige ontvangt.
Bij een feitelijke scheiding hebben beide partners recht op de helft van het gezinspensioen, of indien beide partners een eigen pensioen hebben, wordt een gedeelte van het pensioen van de ene partner aan de andere toegekend tot deze laatste de helft van het gezinspensioen bereikt.

De maand volgend op deze waarin u met uw partner officieel terug op eenzelfde adres wonen, zal uw echtgenote terug enkel haar eigen pensioen ontvangen, en u krijgt terug uw volledig pensioen. In beide gevallen gaat het om een pensioen als alleenstaande.
Mocht het pensioen van uw echtgenote heel laag zijn, dan wordt haar pensioen niet meer uitbetaald en wordt er een gezinspensioen aan u toegekend. Dit is enkel het geval wanneer het pensioen van uw echtgenote lager is dan 25 % van u eigen pensioen.

Ontvangt u beiden een pensioen als alleenstaande, dan wordt dit belast op de manier zoals ik in een vorige tussenkomst meedeelde.
Ontvangt u een gezinspensioen, dan zal de pensioenkas twee afzonderlijke fiscale fiches bezorgen, waarbij ze zelf al een fiscale verdeling maakte van het gezinspensioen. Per kalenderjaar dat uw echtgenote heeft gewerkt wordt een klein percentage van uw pensioen virtueel aan haar toegekend. (Het wordt geacht haar pensioen te zijn.) Dit is fiscaal voordeliger.
Dit is echter enkel het geval wanneer het gezinspensioen voordeliger is dan de som van de afzonderlijke pensioenen als alleenstaande. Tevens moet uw echtgenote minstens 65 jaar.

Voldoet uw toestand niet aan deze situatie, dan bezorgt de pensioenkas u slechts één fiscaal attest, waarbij het volledige gezinspensioen aan u werd toegekend.
De FOD Financiën zal de belastingberekening nog wel rekening houden met een huwelijksquotiënt, waarbij een gedeelte van uw pensioen wordt geacht een pensioen van uw echtgenote te zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatie.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

DJTOM
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 apr 2020 08:35

Bedankt voor snelle reactie,
Het pensioen van alleen staande zal hoger zijn dan een gezinspensioen en word als ik het goed heb automatisch toegekend.Bij mijn pensioen word nog elke maand een fictieve rente van 422 € per maand bijgeteld van mijn groepsverzekering welke ik in 2004 ontvangen heb waardoor ik boven de grens voor extra sociale bijdrage kom en dus elke maand 35€ extra betaal.
Met groeten

Terug naar “Pensioenen”