vervroegd pensioen

mariamaria
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

vervroegd pensioen

#1 , 31 mar 2020 23:05

Geachte
Ik heb een vraag over de berekening van mijn loopbaan jaren om met vervroegd pensioen te gaan.
Tot eind verleden jaar 2019 heb ik een pensioen opbouw van 42 jaar .
Nu dit jaar 2020 ben ik 49 dagen werkloos geweest met tussen de werkloosheidsdagen in, dagcontracten interim van 4 uur per dag en na het laatste dag contract van 4 uur ben ik ziek geworden waardoor ik mij niet meer op de arbeidsmarkt kan begeven tot vroegste pensioen leeftijd.
Bouw ik nu nog voor 2020 en 2021 twee loopbaan jaren op van minstens 104 dagen? mits ik juist voor het ziek vallen een dag contract had van 4 uren? De dagen werkloosheid waren wel volledig gelijkgesteld.
Hoogachtend Maria

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 01 apr 2020 07:44

Beste mariamaria

Om vervroegd met pensioen te kunnen gaan, moet je een mimimaal aantal loopbaanjaren bewijzen. Ieder loopbaanjaar moet minstens 104 voltijdsequivalente dagen tellen. Dit komt overeen met tewerkstelling van minstens 1/3 van een voltijdse betrekking.

Niet alleen gewerkte dagen komen hiervoor in aanmerking, maar ook "gelijkgestelde dagen" zoals: werkloosheid, ziekte, invaliditeit, ...
Kan je voor de kalenderjaren 2020 en 2021 een volledig kalenderjaar bewijzen met dagen van 4 uur (werken, werkloos, ziekte, invaliditeit, ...), dan is er dus geen probleem; deze kalenderjaren komen dan in aanmerking om vervroegd met pensioen te kunnen gaan.

Mogelijk zit je met je werkloosheid in het systeem van "behoud van recht". Dit betekent dat je als volledig werkloze in een deeltijdse baan stapt, maar dat je terug recht verkrijgt op een voltijdse werkloosheidsuitkering wanneer je terug werkloos zou worden.
Ontving je naast je loon nog een stukje werkloosheidsuitkering (= behoud van recht met inkomensgarantie-uitkering) dan tellen de deeltijds gewerkte dagen tot voltijds in je loopbaan.
Ontving je naast je loon geen werkloosheid (= behoud van recht zonder inkomensgarantie-uitkering) dan krijg je maximaal 1.560 VTE dagen die je mag gebruiken om je halftijdse dagen aan te vullen tot voltijdse dagen. Bij een halftijdse tewerkstelling zou je zo tot 10 kalenderjaren kunnen vervolledigen.
Voorwaarde is dus wel dat je het statuut "behoud van recht" hebt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

mariamaria
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2020 10:18

BESTE
Dank u wel voor de vlugge reactie.
Telkens als ik een dag contract interim van 4 uur gedaan had werd ik terug voltijds vergoed door de werkloosheidsuitkeringen omdat het dag contracten waren.
Maar nu ben ik juist ziek geworden na zo een dag contract van 4 uur De vakbond vertelde mij ooit dat het niet nodig was met behoud van rechten omdat het dagcontracten waren omdat ge dan toch voltijds vergoed werd door de R.V.A. na zo een contract. Daardoor was er ook een gelijkstelling voor de loopbaan.Maar nu ben ik niet terug gaan stempelen .
Maar nu wist ik het niet juist in verband met loopbaan opbouw omdat ik de dag na het dag contract ziek geworden ben.
Groeten Maria

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 01 apr 2020 14:15

Beste

Twee halftijdse dagen van 4 uur komen overeen met 1 voltijdsequivallente (VTE) dag van 8 uur. Dit betekent 2 halftijdse dagen vormen samen 1 voltijdse dag.

Voor je vervroegde pensionering heb je 104 voltijdse dagen per kalenderjaar nodig.
Een volledig kalenderjaar telt voor de pensioenkas 312 dagen. Zelfs indien dit 312 dagen aan 4 uur zouden zijn, komt dit overeen met 156 VTE-dagen. Dit is dus ruim voldoende om je kalenderjaar te laten meetellen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

mariamaria
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 apr 2020 15:08

Beste
Dan u wel voor de informatie en de vlugge reactie.
Groeten Maria

Terug naar “Pensioenen”