vervroegd pensioen

EDDIEVER
Topic Starter
Berichten: 28

vervroegd pensioen

#1 , 29 mar 2020 22:06

Geachte
Ik stel de vraag voor een vriend van mij die geboren is in juni 1960 .Als men in 1978 in januari beginnen te werken is tot 3/03/2019 en vanaf 4/03/2019 ziekenfonds en invaliditeit met uitkeringen tot momenteel al bevestigd juli 2021 wanneer is dan de vroegst mogelijke datum vervroegd pensioen?
Groeten Eddiever

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 30 mar 2020 09:23

Beste

Op basis van de huidige reglementering moet je 44 jaar loopbaan bewijzen om op 60 jaar met pensioen te kunnen gaan. De minimale loopbaan bedraagt 43 jaar voor een vervroegde pensionering op 61 jaar.
Deze loopbaanjaren moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet ieder jaar minstens uit 104 voltijdse dagen bestaan.

Periode van ziekte-uitkering of invaliditeit telt als beroepsloopbaan (gelijkgestelde periode).

In de veronderstelling dat jouw vriend vanaf januari 1978 voor ieder kalenderjaar minstens 104 voltijdse gewerkte of gelijkgestelde dagen telt, dan bewijst hij op zijn 60ste verjaardag (juni 2020) slechts 42 jaar loopbaan. Hij heeft dus onvoldoende loopbaan om dan al met pensioen te kunnen gaan.
In principe zal hij vanaf 1 mei 2021 43 jaar loopbaan bewijzen, zodat hij vanaf zijn 61ste met pensioen kan gaan. In juni wordt hij 61. Het rustpensioen kan dan ten vroegste ingaan vanaf 1 juli 2021.
Uw vriend kan ook kiezen om het pensioen op een latere datum te laten ingaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2020 11:28

Indien hij altijd voltijds heeft gewerkt en de gelijkstelling op voltijdse arbeid is berekend, dan is de vroegste P-datum, 01.05.2021.Hij bewijst dan immers op 01.05.2021, 44 jaar en kan dan op 60 jaar met pensioen.

Dus misschien even nagaan of het om een loopbaan als werknemer gaat, het om een voltijdse loopbaan gaat en of er mogelijk een buitenlands tijdvak tussen zit.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 30 mar 2020 12:30

Beste Eddiever

Marcus Aurelius is correct. In ben in mijn berekening een jaartje vergeten, maar dit maakt een groot verschil uit.
Je vriend kan dus inderdaad op 1 mei 2021 met pensioen.

Mijn verontschuldigingen voor mijn vergissing.
Dank aan Marcus Aurelius.

Felix Van Cakenberghe

EDDIEVER
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 30 mar 2020 14:20

Dank u wel voor de informatie!
Groeten Eddiever

Terug naar “Pensioenen”