Sollicitatieverlof tijdens opzeg wegens vervroegd pensioen

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

Sollicitatieverlof tijdens opzeg wegens vervroegd pensioen

#1 , 27 mar 2020 13:41

Simpele vraag: indien je opzegt omdat je vervroegd pensioen gaat ingaan, heb je dan recht op sollicitatieverlof tijdens die opzegperiode? Want uiteindelijk is het toch toegelaten om bij te verdienen (tot een zekere grens) tijdens je pensioen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#3 , 27 mar 2020 14:53

Is daar een wettelijke basis over? Een wettekst of een parlementaire vraag of zo? (ik ga het nodig hebben, want mijn werkgever weigert mij dat verlof)

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2020 15:34

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#5 , 27 mar 2020 21:11

Daar is enkel sprake van opzeg in afwachting van pensioen op de pensioengerechtigde leeftijd (momenteel dus 65), NIET voor vervroegd pensioen, helaas...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 mar 2020 09:25

Als je op vervroegd pensioen gaat, waarom wil je dan nog gaan solliciteren?

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#7 , 28 mar 2020 09:36

Omdat je tot een bepaald plafond mag bijverdienen tijdens je pensioen. Maar hoef je je sollicitatiegedrag eigenlijk te verantwoorden?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mar 2020 10:31

Men is ook niet verplicht om op pensioen te gaan op 65 jaar.
Men is vrij om te werken na pensioen, of een minder zware job te zoeken na de opzeg.

Sollicitatieverlof is ook geldig bij ontslag WG of WN voor pensionering. Is wel beperkt tot de laatste 6 maanden ofte 26 weken.
Verantwoording moet men niet afleggen en bewijzen ook niet : wel beperkt tot 1 dag of 2 halve dagen per week.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#9 , 28 mar 2020 11:00

Ik lees in je 2de link: "Een werknemer die werd ontslagen met het oog op zijn pensioen, heeft recht op sollicitatieverlof! Wanneer de werknemer zelf ontslag neemt in het kader van zijn pensionering bestaat deze mogelijkheid niet langer."

Dus is het antwoord op mijn vraag eerder... nee?

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#10 , 30 mar 2020 08:57

Artikel 37/6 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten zegt o.a.:
Wanneer de opzegging wordt gegeven aan de werknemer bedoeld in het eerste lid, geniet deze het voordeel van het bepaalde in artikel 41.
(Artikel 41 handelt o.m. over het sollicitatieverlof.)

Er is hier, naar mijn mening, duidelijk sprake dat de opzegging wordt gegeven aan de werknemer, waardoor deze moet gegeven zijn door de werkgever.
Bij uitbreiding kan je er dus vanuit gaan dat bij opzegging door de werknemer zelf, het recht op sollicitatieverlof niet bestaat.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.


Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#12 , 30 mar 2020 19:18

Wel ja, in een van die linken las ik “Een werknemer die werd ontslagen met het oog op zijn pensioen, heeft recht op sollicitatieverlof! Wanneer de werknemer zelf ontslag neemt in het kader van zijn pensionering bestaat deze mogelijkheid niet langer."

Dus daaruit leid ik af dat het antwoord op mijn vraag “Nee” is, toch?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 mar 2020 19:42

Mijn mening : u heeft er recht op.
Ondanks u in vervroegd pensioen gaat; heeft u nog steeds recht om een andere job te zoeken.

https://www.partena-professional.be/nl/ ... ieuwe-baan

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 mar 2020 20:00

Father, je link is een bad link. Kan je dit even recht zetten?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 mar 2020 20:23

Father, je link is een bad link. Kan je dit even recht zetten?
Absoluut Marcus,

https://www.partena-professional.be/nl/ ... ieuwe-baan

excuses : eerste dementieverschijnselen

Terug naar “Pensioenen”