Sollicitatieverlof tijdens opzeg wegens vervroegd pensioen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

Re: Sollicitatieverlof tijdens opzeg wegens vervroegd pensioen

#31 , 03 apr 2020 22:44

Ik heb het inmiddels opgevraagd aan de bevoegde instantie:

"Indien de opzegging met het oog op de toekenning van pensioen op verzoek van de werknemer tot stand komt, wordt er soms aangenomen dat er geen recht op sollicitatieverlof is omdat de werknemer daarmee te kennen geeft niet naar een andere dienstbetrekking te zullen zoeken. Maar indien hij dat recht effectief aanwendt om op zoek te gaan naar een andere dienstbetrekking zal hij ook hier recht hebben op sollicitatieverlof."

Felix, ik bezorg je het officiële standpunt via mail.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#32 , 04 apr 2020 08:25

Ik heb het inmiddels opgevraagd aan de bevoegde instantie:

"Indien de opzegging met het oog op de toekenning van pensioen op verzoek van de werknemer tot stand komt, wordt er soms aangenomen dat er geen recht op sollicitatieverlof is omdat de werknemer daarmee te kennen geeft niet naar een andere dienstbetrekking te zullen zoeken. Maar indien hij dat recht effectief aanwendt om op zoek te gaan naar een andere dienstbetrekking zal hij ook hier recht hebben op sollicitatieverlof."

Felix, ik bezorg je het officiële standpunt via mail.
En wie noem je “de bevoegde instantie”?
Het zou nuttig zijn, mocht je de vraag + het antwoord hier posten, zodat we het kunnen gebruiken naar de betrokken werkgevers toe!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#33 , 04 apr 2020 09:17

Ik heb de relevante tekst letterlijk uit de mail gekopieerd. De vraag werd gesteld aan de minister van werk, die mij op haar beurt doorverwees naar de Fod Tewerkstelling. Het antwoord komt van een bevoegde persoon binnen de Inspectie Toezicht op de Sociale Wetten. Hierdoor heeft u een antwoord gekregen op uw vraag. Dat moet voor u voldoende zijn. Als gewezen ambtenaar en expert op het vlak van pensioenen weet ik precies wat ik waar kan opvragen en krijg ik ook altijd antwoord. Ik wik mijn antwoorden die ik aan dit juridisch forum geef. Het juridisch forum is niet het geschikte platform om zomaar alles en iedereen te grabbel te gooien. Ik deel mijn bevindingen met de heer Felix, omdat wij mekaar aanvullen als expert pensioenen en de randproblematiek hier rond. Wij werken ook heel nauw samen aan voorstellen tot oplossingen. U mag de op dit forum door mij verstrekte info over dit punt, delen met werkgevers en/of andere organisaties. Ik meen dan ook dat dit topic kan afgesloten worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#34 , 04 apr 2020 10:16

Marcus, tip top reactie op deze topic. En wat u doorgekregen heeft en ons doorgeeft is zeer duidelijk en correct. Ik sluit mij er volledig bij aan. En u heeft bij de juiste overheidsdienst aangeklopt.
En Marcus en Felix geven op deze gebieden steeds uitstekende bijdragen.
Dank u.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#35 , 04 apr 2020 12:00

Ik heb het inmiddels opgevraagd aan de bevoegde instantie:

"Indien de opzegging met het oog op de toekenning van pensioen op verzoek van de werknemer tot stand komt, wordt er soms aangenomen dat er geen recht op sollicitatieverlof is omdat de werknemer daarmee te kennen geeft niet naar een andere dienstbetrekking te zullen zoeken. Maar indien hij dat recht effectief aanwendt om op zoek te gaan naar een andere dienstbetrekking zal hij ook hier recht hebben op sollicitatieverlof."

Felix, ik bezorg je het officiële standpunt via mail.
En wie noem je “de bevoegde instantie”?
Het zou nuttig zijn, mocht je de vraag + het antwoord hier posten, zodat we het kunnen gebruiken naar de betrokken werkgevers toe!
TS, Ik zou het antwoord van Marcus toch maar aanvaarden. Hij is niet de persoon die zo maar wat post op dit forum. Is degelijk dubbel gecheckt.
Is nu toch een zeer duidelijk antwoord op uw vraag.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#36 , 05 apr 2020 11:31

Ik heb het inmiddels opgevraagd aan de bevoegde instantie:

"Indien de opzegging met het oog op de toekenning van pensioen op verzoek van de werknemer tot stand komt, wordt er soms aangenomen dat er geen recht op sollicitatieverlof is omdat de werknemer daarmee te kennen geeft niet naar een andere dienstbetrekking te zullen zoeken. Maar indien hij dat recht effectief aanwendt om op zoek te gaan naar een andere dienstbetrekking zal hij ook hier recht hebben op sollicitatieverlof."

Felix, ik bezorg je het officiële standpunt via mail.
En wie noem je “de bevoegde instantie”?
Het zou nuttig zijn, mocht je de vraag + het antwoord hier posten, zodat we het kunnen gebruiken naar de betrokken werkgevers toe!
TS, Ik zou het antwoord van Marcus toch maar aanvaarden. Hij is niet de persoon die zo maar wat post op dit forum. Is degelijk dubbel gecheckt.
Is nu toch een zeer duidelijk antwoord op uw vraag.
Ja, ik aanvaard best zijn antwoord. Probleem is dat ik geen afdruk van een forumpost onder mijn werkgever zijn neus kan duwen. Die schiet zoiets direct af als compleet ongeloofwaardig (en terecht!). Dus heb ik mijn vraag nu ook formeel gesteld aan dezelfde instantie als die Marcus Aurelius (namelijk de FOD Tewerkstelling). Hopelijk krijg ik nu hetzelfde antwoord van hen, met de nodige hoofdingen, logo's, stempels, ondertekeningen, enz... En zoiets kan ik pas succesvol aan mijn werkgever tonen! Alvast bedankt voor jullie moeite!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#37 , 05 apr 2020 16:34

Mocht u geen antwoord ontvangen van de FOD tewerkstelling, hetgeen ik betwijfel, dan kan u mij altijd het mailadres van uw werkgever bezorgen. Ik kan hem dan het officiële antwoord voorzien van toeters en bellen doorsturen. U kan dit meedelen via PB.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#38 , 11 apr 2020 08:49

Uiteindelijk heeft de reactie van de FOD Tewerkstelling niet de minste indruk gemaakt op mijn werkgever, en heeft die van die 6 dagen sollicitatieverlof koudweg en zonder mijn toestemming 6 dagen onbetaalde afwezigheid gemaakt. Ik ga op het einde van mijn opzeg dus 30% minder loon uitbetaald worden.
Wat kan ik hier nu nog tegen aanvangen? Hij speculeert er uiteraard op dat ik niet naar het gerecht ga stappen omdat mij dat méér zou kosten aan advocaten e.d. dan het kan opleveren.
Of kan zoiets gratis? En zo ja, hoe begin je daar dan aan?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#39 , 11 apr 2020 10:05

T.S., kan u de integrale tekst van het antwoord van de FOD in uw topic plaatsen zodat wij een beter zicht hebben en voorstellen kunnen doe hoe u dit best kan oplossen.
Een aanvullende vraag aan u, u spreekt van 6 dagen onbetaalde afwezigheid. Betekent dit dat u de sollicitatiedagen reeds heeft genomen? Zonder dat u dit vooraf met uw werkgever had besproken? Kwestie om alles in een juiste context te kunnen plaatsen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#40 , 11 apr 2020 10:53

Dit is wat ik kreeg van de FOD:
Artikel 41 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten bepaalt dat tijdens de opzeggingstermijn de werknemer mag wegblijven van het werk, binnen de grenzen bepaald in de paragrafen 2 tot 4 en met behoud van loon om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.

Deze grenzen zijn:
§ 2. Tijdens de laatste zesentwintig weken van de opzeggingstermijn mag de werknemer van dit recht om van het werk afwezig te zijn een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt. Tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts één halve dag per week afwezig zijn.
§ 3. In afwijking van paragraaf 2, mag de werknemer die geniet van een outplacementbegeleiding bedoeld in hoofdstuk V van de wet van 5 september 2001 tot verbetering van de werkgelegenheidsgraad van de werknemers, tijdens de volledige duur van de opzeggingstermijn een- of tweemaal per week van het werk afwezig zijn mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt.
§ 4. De bepalingen van de paragrafen 2 en 3 zijn van toepassing op de deeltijds tewerkgestelde werknemer, evenwel in verhouding tot de duur van zijn arbeidsprestaties

Een werknemer die wordt opgezegd met het oog op de toekenning van pensioen zal in principe recht hebben op afwezigheid zoals voorzien door artikel 41, voor zover hij dat recht effectief aanwendt om op zoek te gaan naar een andere dienstbetrekking.

Indien de opzegging met het oog op de toekenning van pensioen op verzoek van de werknemer tot stand komt, wordt er soms aangenomen dat er geen recht op sollicitatieverlof is omdat de werknemer daarmee te kennen geeft niet naar een andere dienstbetrekking te zullen zoeken. Maar indien hij dat recht effectief aanwendt om op zoek te gaan naar een andere dienstbetrekking zal hij ook hier recht hebben op sollicitatieverlof.
Vooral op basis van die laatste paragraaf dacht ik safe te zitten. Niet, dus...

En wat dat al of niet genomen hebben betreft: ik ben op 2 weken van het einde van mijn 6 weken opzeg, dus heb ik al 4 dagen genomen, en 2 nog ingepland staan. Alle 6 zijn nu veranderd in "onbetaald verlof", zonder dat ik het nog kan veranderen in het verlofsysteem van het sociaal secretariaat. Dus op het einde van de maand wordt het zo doorgestuurd en verwerkt in de loonberekening, vrees ik...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#41 , 11 apr 2020 14:03

Ik kan nu enkel maar op mijn buikgevoel antwoorden.

Ik meen uit uw antwoord te mogen opmaken dat u deze dagen niet in samenspraak met uw werkgever hebt ingepland. Dat vind ik persoonlijk al een foute inschatting van u. De allerbelangrijkste vraag aan u is of u deze reeds opgenomen dagen effectief hebt gebruikt om te solliciteren.

Een persoonlijke raad zonder echt juridische grond, zou ik spontaan een bewijs voorleggen dat u deze dagen effectief hebt gebruikt om te solliciteren. Misschien wringt daar het schoentje? Het spel eerlijk spelen lijkt me nog de enige oplossing.

Zie ook: http://www.hrcheckup.be/uploads/documen ... n.docx.pdf.

Voor zover ik heb kunnen opzoeken, schorsen deze dagen van onbezoldigd verlof de opzegperiode niet op.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#42 , 16 apr 2020 11:09

Ik vroeg niet om een persoonlijke beoordeling, maar hoe men met een minimum aan kosten dit juridisch zou kunnen aankaarten. Want uiteindelijk wordt mij een recht ontzegd. Ongeacht of ik er iets mee zou doen of niet.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#43 , 16 apr 2020 11:20

U heeft alle mogelijke antwoorden gekregen zowel op dit forum als van de FOD. Het lijkt me dan ook aangewezen dat jureca.be dit topic afsluit.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#44 , 16 apr 2020 11:29

Dit is precies wat mijn werkgever wenst: het topic afsluiten, zodat ik 6 dagen loonverlies lijdt zonder dat het hem ook maar een cent kost. Goed, het weze zo. Bedankt aan iedereen die de moeite gedaan heeft hier iets zinnigs te antwoorden.

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#45 , 16 apr 2020 15:55

De topic afsluiten zal dan wel het beste zijn. U hebt van een meer dan deskundige een antwoord gekregen die dan nog eens het nodige heeft gedaan op niveau FOD met een degelijk antwoord te komen. Met de info die u gegeven hebt . Wij zijn hier allemaal vrijwilligers die soms uren besteden om een zo correct mogelijk antwoord te geven. Opzoeken - teksten lezen - ex collega's of gekende diensten contacteren. En inderdaad soms zijn het onze meningen of bedenkingen wij zijn tenslotte geen arbeidsrechtbank die kan beslissen aan de hand van het ganse dossier. Neen onze meningen of bedenkingen zijn gestoeld op een jarenlange ervaring in verschillende domeinen. Uk kan best contact opnemen met uw vakbond en die breng dan de zaak voor de bevoegde rechtbank. Hou ons op de hoogte dan leren we ook nog iets bij.

Niets belet u een nieuwe topic te openen als dat een meerwaarde zou zijn voor u en het forum.

JurecaBE - moderator
JurecaBE moderator

Terug naar “Pensioenen”