Schorsing voor me pensioen

Rodeocowboy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schorsing voor me pensioen

#1 , 02 mar 2020 23:28

Ik heb een vraag op 1 augustus kan ik op pensioen .
Nu krijg ik controle van de rva . Normaal ben ik in orde maar moest ik geschorst worden kan ik dan op pensioen . Of moet ik het inhalen . En als ik in ziekenfonds ga kan ik dan . Ik denk aan de gelijkgestelde dagen .
Ik loop er depresief

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 03 mar 2020 08:04

Beste

Of je op 1 augustus dit jaar met pensioen kan gaan, hangt af van verschillende factoren.

Ben je 65 jaar op 1 augustus, dan heeft de schorsing van de werkloosheid geen invloed op de ingangsdatum van je pensioen.

Ben je nog geen 65 jaar, dan moet je een minimale beroepsloopbaan bewijzen om vervroegd met pensioen te kunnen gaan. Je moet dan een minimum aantal jaren beroepsloopbaan bewijzen van minstens 104 voltijds equivalente dagen (= 2 halftijdse dagen vormen samen 1 voltijdse dag). Werkte je steeds voltijds en ontvang je momenteel een voltijdse werkloosheidsuitkering, dan bewijs je dit jaar 104 VTE-dagen indien je minstens 4 voltijdse maanden kan bewijzen (werken, werkloosheid of ziekte).
Ontvang je slechts een deeltijdse werkloosheid dan is het van belang dat je minstens 104 VTE kan bewijzen. Heb je deze niet, dan telt het kalenderjaar niet mee voor de minimale beroepsloopbaan die je nodig hebt om vervroegd met pensioen te kunnen gaan.

Dezelfde regeling is van toepassing op werkloosheidsdagen als op ziektedagen; beide zijn gelijkgestelde perioden voor de pensioenreglementering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”