pensioen wegens definitieve lichamelijke ongeschiktheid (alleen voor ambtenaren)

Arwen
Topic Starter
Berichten: 46

pensioen wegens definitieve lichamelijke ongeschiktheid (alleen voor ambtenaren)

#1 , 25 feb 2020 12:54

https://www.sfpd.fgov.be/nl/recht-op-pe ... schiktheid
Ik ben langdurig ziek. Mijn ziektedagen zijn (al een tijdje) opgebruikt.
Ik heb ondertussen een door de vdab erkende arbeidshandicap met VOPremie
https://www.handicapenarbeid.be/informa ... ing-premie
Ik heb iets meer dan 20 dienstjaren als federaal ambtenaar (+10 jaar als werknemer)
Als ik op My Pensin kijk, zou ik een minimumpensioen krijgen iets meer dan 1300 euro brutto.
Ik heb een reïntegratietraject aangevraagd via Empreva.
https://www.empreva.be/nl/re-integratietraject
Mijn voorkeur gaat uit naar terug aan het werk gaan mits 'werkplaatsaanpassingen'.
Maar ... wat als dit niet lukt en ik toch op 'medisch pensioen' gesteld word?
Mag ik nog enkele uren gaan werken in combinatie met het pensioeninkomen van 1300 euro?
Mag ik eventueel een zelfstandige activiteit opstarten als kleine onderneming onder de vrijstellingsregeling?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 26 feb 2020 08:25

Beste

Wanneer je ziektedagen opgebruikt zijn, zal je opgeroepen worden door de medische commissie (meestal Medex). Eén van de meest voorkomende gevolgen is dat je op pensioen wordt gezet wegens "lichamelijke ongeschiktheid" (= ziektepensioen).

Is je pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid te laag, dat kan dit aangevuld worden met een supplement minimum (= minimumpensioen voor vastbenoemde ambtenaren). In tegenstelling tot het minimumpensioen in de private sector, wordt er bij de bepaling van het bedrag van dit supplement minimum rekening gehouden met andere factoren: met je eventuele andere inkomsten en zelfs met het inkomen van je eventuele huwelijkspartner.

Bedraagt uw verlies van zelfredzaamheid minstens 12 punten, dan hebt u mogelijk ook recht op een supplement "zware handicap".

Met een pensioen wegens lichamelijke mag je nog een beroepsactiviteit uitoefenen als werknemer en/of als zelfstandige (= toegelaten arbeid). Maar, dit heeft wel een invloed op je supplement minimum.
Bedraagt uw bruto jaarlijks beroepsinkomen €1.037,10 of meer, dan verliest u de premie wegens zware handicap voor het ganse kalenderjaar.

Omdat u nog geen 65 bent, moet u de beroepsinkomsten beperken. Voor bedragen zie:https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... en#Hoeveel.
Hou er ook rekening mee dat door de combinatie van pensioen en toegelaten arbeid er in de loop van het jaar teweinig bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden. Hierdoor zal je veel belastingen moeten bijbetalen bij de fiscale afrekening.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2020 11:47

In zoverre als nodig een aanvulling op mijn collega Felix,
Het moet uiteraard om een statutair ambtenaar gaan.
Wanneer het bedrag uit beroepsinkomen hoger ligt dan 1037, 10 euro BRUTO PER JAAR, dan vervalt het recht op aanvulling tot het gewaarborgd minimumpensioen. Dan wordt enkel het nominaal pensioen behouden. Je nominaal pensioen blijft volledig behouden als de de grenzen toegelaten arbeid niet overschrijdt, voor 2020 is dit 24 243,00 EUR als werknemer (bruto),19 394,00 EUR als zelfstandige (netto belastbaar), zonder kinderlast en met kinderlast, 29 489,00 EUR als werknemer (bruto)23 591,00 EUR als zelfstandige (netto, na aftrek lasten). Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”