pensioen

karelf
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 12 feb 2020 17:43

Hallo,

Binnenkort wordt ik 65 en dan mag ik met pensioen. Maar ik wil nog enkele jaren blijven werken.
Kan mijn werkgever me verplichten om met pensioen te gaan? Ik ben geen ambtenaar maar werk in bank en verzekeringssector.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 13 feb 2020 10:29

Beste karelf

Enerzijds mag je in principe blijven werken na je 65ste, zonder op pensioen te gaan. Indien jij noch je werkgever je huidige arbeidsovereenkomst opzegt, blijf je gewoon verder werken tot één van u beiden de overeenkomst wel opzegt.
Best ga je hierover wel even praten met je werkgever, zodat er geen vergissingen gebeuren en zodat het voor jou en je werkgever duidelijk is.

Anderzijds heeft je werkgever wel de mogelijkheid om uw arbeidsovereenkomst te beëindigen omwille van het feit dat je de wettelijke pensioenleeftijd bereikt.

Ga je niet met pensioen en blijf je verder werken, dan bouw je verder pensioenrechten op voor de gewerkte dagen.
Hou er wel rekening mee dat na je 65ste bij ziekte niet gedurende een onbeperkte periode een ziekte-uitkering zal kunnen genieten. Na je 65ste kan je geen werkloosheidsuitkering verkrijgen.

Er bestaat ook nog een andere mogelijkheid.
Je kan op je 65ste met pensioen gaan en toch verder blijven werken. Als 65-plusser mag je immers onbeperkt bij je pensioen bijverdienen. In deze situatie leveren de gewerkte dagen geen verhoging van je pensioen meer op.
Hou er ook rekening mee dat je ongeveer 1/3 van je beroepsinkomen zal afstaan aan de belastingen. Het te betalen belastingbedrag ligt lager als je fiscale aftrekposten in rekening kan/mag brengen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”