pensioen

Poppypluk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 05 feb 2020 21:16

samengevoegd - JurecaBE - moderator


Geachte,ik wil niet vervelend zijn maar we zitten echt met vragen; ik zou willen die uitleggen
Ik ben 73 jaar, ben nu 9 maanden opnieuw gehuwd op 25-04-2019.ik deed op 29 mei 2019 ( 1 maand later) een trombose (cva) en ben nu 8 maand later verlamd op mijn linker helft, ben erkend als zwaarbehoevende handicap 15 punten .
we zijn van niets van op de hoogte wat kan enz. wetend dat dit reeds 8 maanden is dat wij een geen vergoeding of tegemoetkoming gehad hebben tenzij van de zorgkas 130 € per maand. andere instanties beroepen zich als te groot inkomen van het pensioen +- 1650 € maar daarvan moet ik een alimentatiegeld betalen van 320 € /maand.toch wil niemand mee rekening houden;men rekend u hebt 1650 terwijl ik het moet doen met +- 1300. dus voor een tegemoetkoming en dat ik minder echt heb.
mijn vrouw is 55 jaar en moet mij 24/24 u verzorgen ( bv 4 x uit bed helpen) om te plassen, eten , kleden enz en moet noodzakelijk haar eigen werk als poetsvrouw binnenkort volledig opgeven; daar zij geen vergoeding heeft, dachten wij op een gezinspensioen : doch was ik 25 jaar bij de NMBS den dus AMBTENAAR en gezinspensioen naar het schijnt, doch zij een maatscap; assistnte dat wij zouden 350€ /maand hebben bij een soort gezinspensoen ? ons vraag is of er iets bestaat tegen deze onmenselijkheid.ook denk ik eventueel moest ik overlijden na 1 jaar wettelijk gehuwd (nu 9 maanden) mijn vrouw zou kunnen een overlevingspensioen hebben.mogen wij U vragen om enkele mogelijkheden ? dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poppypluk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2020 16:29

Besten, ik vergat mijn volledig e-mail en is met deze nu volledig met bijgevoegd de vraag


Geachte,ik wil niet vervelend zijn maar we zitten echt met vragen; ik zou willen die uitleggen
Ik ben 73 jaar, ben nu 9 maanden opnieuw gehuwd op 25-04-2019.ik deed op 29 mei 2019 ( 1 maand later) een trombose (cva) en ben nu 8 maand later verlamd op mijn linker helft, ben erkend als zwaarbehoevende handicap 15 punten .
we zijn van niets van op de hoogte wat kan enz. wetend dat dit reeds 8 maanden is dat wij een geen vergoeding of tegemoetkoming gehad hebben tenzij van de zorgkas 130 € per maand. andere instanties beroepen zich als te groot inkomen van het pensioen +- 1650 € maar daarvan moet ik een alimentatiegeld betalen van 320 € /maand.toch wil niemand mee rekening houden;men rekend u hebt 1650 terwijl ik het moet doen met +- 1300. dus voor een tegemoetkoming en dat ik minder echt heb.
mijn vrouw is 55 jaar en moet mij 24/24 u verzorgen ( bv 4 x uit bed helpen) om te plassen, eten , kleden enz en moet noodzakelijk haar eigen werk als poetsvrouw binnenkort volledig opgeven; daar zij geen vergoeding heeft, dachten wij op een gezinspensioen : doch was ik 25 jaar bij de NMBS den dus AMBTENAAR en gezinspensioen naar het schijnt, doch zij een maatscap; assistnte dat wij zouden 350€ /maand hebben bij een soort gezinspensoen ? ons vraag is of er iets bestaat tegen deze onmenselijkheid.ook denk ik eventueel moest ik overlijden na 1 jaar wettelijk gehuwd (nu 9 maanden) mijn vrouw zou kunnen een overlevingspensioen hebben.mogen wij U vragen om enkele mogelijkheden ? dank bij voorbaat

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 09 feb 2020 19:13

Als uw vrouw stopt met werken zal uw nettoinkomen wat stijgen omdat de huwelijkscoefficient toegepast wordt.

Zij zal slechts haar opgebouwde pensioenrechten kunnen vorderen als ze de pensioengerechtigde leeftijd bereikt heeft.

Dat jij alimentatie moet betalen is irrelevant. Moet je nog wel betalen? Bekijk het vonnis en probeer het eventueel te laten herzien wegens gewijzigde financiële situatie.

Sterkte. Idd niet evident om het met dergelijk klein inkomen te moeten rooien.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 09 feb 2020 19:34

Bij mijn weten kan u alimentatie aftrekken in uw belastingsaangifte...
U kan toch een verpleegkundige / zorgkundige inschakelen via uw ziekenfonds.
Is bij ons zowel bij vader als moeder gebeurd. Deze kwamen meermaals per dag langs ( wel altijd iemand anders) .
Pensioenen van vader en moeder lagen zelfs nog hoger dus navraag doen bij ziekenfonds - OCMW - huisarts lijkt le aangewezen. Die diensten kwamen zelfs ter plaatse om alles te bespreken.

Poppypluk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2020 10:23

Heel erg bedankt hebben al wat geinformeerd en heeft al wat geholpen dank zei uw aanbevelingen !!! hartelijke dank

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2020 13:28

Indien uw echtgenote haar activiteit beperkt tot de toegelaten grenzen en geen uitkering geniet, kan uw privaatrechtelijk rustpensioen verhoogd wordt tot het gezinspensioen, d.i. x 1,25. Uw brutobedrag overheidspensioen zal niet wijzigen, het netto zal desgevallend wijzigen ingevolge mogelijk gewijzigde inhoudingen. Zoals hoger vermeld kan u in samenspraak met de zorgcoördinator van het O.C.M.W. of uw ziekenfonds een zorgtraject uitwerken. Gezien de gezondheidstoestand drastisch is gewijzigd kan u met de maatschappelijk werker van het ziekenfonds en/of het O.C.M.W. bespreken om desgevallend een herziening in te leiden bij de FOD.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”