maximum pensioen

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

maximum pensioen

#1 , 07 feb 2020 11:35

Gisteren in de krant gelezen dat het maximum werknemerspensioen 1820 euro zou zijn volgens de minister van pensioenen.
Ben gepensioneerd bankbediende en al 15 jaar op pensioen en ontvang netto ongeveer 230 euro meer. Hoe zit dat dan , moet ik mij zorgen maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie
Berichten: 133

#2 , 07 feb 2020 19:46

Men spreekt zo graag over een maximumpensioen, terwijl dat in de praktijk niet eens bestaat.

Er is wel een absoluut topmaximum over de verschillende stelsels heen, dat situeert zich rond de 8000 bruto ofzoiets..

Mogelijk hebt u nog recht op een pensioenbonus, heeft u een gezinspensioen, of zijn er andere factoren die het netto wat naar boven brengen.
Nu ook met de mogelijkheid om boven het aantal maximum dagen verder te werken en pensioen op te bouwen.. tot zo ver hun "maximum-pensioen".

En dan zijn er nog die personen uit de luchtvaart - toch ook werknemers, die ook ruim boven dat maximum zitten :P

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 07 feb 2020 19:58

Absoluuut maximum:
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... umpensioen

Indien men niet-Belgische pensioenen geniet kan men boven dit maximum gaan:
"Het absoluut maximumbedrag dat niet mag worden overschreden bedraagt 80 024,15 EUR bruto per jaar (index 1,7069 op 28/09/2018) of 6 668,68 EUR bruto per maand.
Worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van het absoluut maximum:
•de buitenlandse pensioenen;
•de supranationale pensioenen (EU, NAVO, VN,…)."

zie: https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... enen/cumul
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 feb 2020 20:59

Gisteren in de krant gelezen dat het maximum werknemerspensioen 1820 euro zou zijn volgens de minister van pensioenen.
Ben gepensioneerd bankbediende en al 15 jaar op pensioen en ontvang netto ongeveer 230 euro meer. Hoe zit dat dan , moet ik mij zorgen maken?
Er zitten hopen mensen boven dat bedrag ...
En nog véél meer er (vér) onder.

België heeft met zijn sociale hokjes-wetgeving vele verschillende pensioenstelsels ifv wat je als werk uitspookte.
Met allemaal andere modaliteiten.
Sommige komen bovenop andere stelsels (toevallig een aantal jaar beroeps geweest bij leger ? )

Met onze politici weet je natuurlijk nooit, maar de verwachting is wel dat als dit ooit aangepast wordt, ongetwijfeld na veel tralala, het voor de nieuwe gepensioneerden gaat zijn, en niet met terugwerkende kracht voor de bestaande pensioenen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 07 feb 2020 21:57

TS moet zich enkel zorgen maken indien hij vreest dat hij te weinig pensioen krijgt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2020 22:42

Ik heb lang geaarzeld om op dit topic te antwoorden, maar de de reacties zijn zo naast de kwestie dat ik mij genoodzaakt voel om te reageren.

TS is een gepensioneerd bankbediende. Dit is geen ambtenaar en heeft ook niet bij de Nato gewerkt. Ik ga er van uit dat TS het over zijn wettelijk pensioen heeft.
De minister heeft het over een maximum pensioen als alleenstaande, d.i. of ongehuwd of gehuwd en de echtgenote heeft ook een pensioen.
Dit betekent dat het bedrag van 1820 euro moet verhoogd worden met 1.25 om het gezinsbedrag te kennen, d.i. dus 1820 x 1.25 = 2275 euro per maand.
Zibarie het maximumpensioen is 6.668,68 euro, dit is het maximum voor ambtenaren, niet voor werknemers privaatrechtelijke sector, Thomas Morus.
Inazuma, uw antwoord is volledig buiten de kwestie en getuigt van weinig kennis van de pensioenwetgeving.

Ik zou het op prijs stellen, indien mijn antwoord niet gewijzigd wordt.

TS heeft het over een bankbediende, niet over een piloot of wat dan ook.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 07 feb 2020 23:15

Mijn reactie was op Zibarrie die schreef:
"Men spreekt zo graag over een maximumpensioen, terwijl dat in de praktijk niet eens bestaat."

Tenzij de FPD foute info verspreid is mijn antwoord correct.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#8 , 08 feb 2020 10:09

Bedankt Marcus Aurelius. Het betreft inderdaad het wettelijk gezinspensioen. Ik wist niet dat de minister over een maximumpensioen voor alleenstaande sprak. Voor het gezinspensioen is het dus 1820 x 1.25 = 2275 en daar zit ik nog goed onder. Voor alle veiligheid stelde ik de vraag want ge weet maar nooit dat er fouten zijn gemaakt en ik alles dien terug te storten, want een minister zal toch wel juiste cijfers geven dacht ik. Hij sprak dus over een pensioen als alleenstaande en ik heb een gezinspensioen. Dus opgelost probleem.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 feb 2020 11:10

Eddy,

Dank je wel voor de verduidelijking en het vertrouwen, maar vooral voor de indicatie dat je probleem is opgelost en dat dit topic eigenlijk mag afgesloten worden.

Marcus Aurelius.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”