Ivt/it en 65+

Sofiedeheusch
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ivt/it en 65+

#1 , 04 feb 2020 19:03

Hallo allemaal

Ik heb al sinds mijn 21ste een integratie en vervangingsinkomen van de Sociale Zekerheid wegens een aangeboden handicap. Nu broeg ik me af wat er met mijn uitkering gebeurt eens ik 65 jaar ben? Blijft dit gewoon doorlopen of wordt dit omgezet naar een pensioen? En in het geval van een pensioen; hoe wordt dit dan berekent aangezien ik geen belastbaar inkomen heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 05 feb 2020 06:47

Eens volledig lezen:
viewtopic.php?f=33&t=108036

Op MyPension kan je zien of je toch bepaalde pensioenrechten hebt opgebouwd.
Ivt geeft bv. pensioenrechten indien je vlak ervoor werkte...

lucas123
Berichten: 483

#3 , 05 feb 2020 09:54

Ik citeer ook uit een officieel document ivm IVF:
IVT en IT stoppen niet automatisch op de leeftijd van 65 jaar
En uit:
https://handicap.belgium.be/nl/mijn-dos ... nsioen.htm
Je gaat met pensioen

Je hoeft ons niet te melden wanneer je met pensioen gaat op voorwaarde dat je inkomen (van je huishouden) niet met meer dan 20% stijgt in dat jaar. Als je inkomen of dat van je huishouden is gedaald door je pensioen, dan kan je een nieuwe aanvraag voor een tegemoetkoming indienen.

Kreeg je een inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) en/of een integratietegemoetkoming (IT), maar ben je nu 65 jaar en ga je met pensioen, dan kan je de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden aanvragen (THAB).

Wij berekenen dan het bedrag van de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB) waarop je recht zou kunnen hebben. We vergelijken dat bedrag met het huidige bedrag van je IT of IVT. Je krijgt van ons de tegemoetkoming die voor jou het meest voordelig is (IVT/IT of THAB). Je verliest dus niet noodzakelijk je inkomensvervangende tegemoetkoming of integratietegemoetkoming.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 05 feb 2020 12:22

Beste

Uw integratie- en/of inkomensvervangende tegemoetkoming komen niet in aan merking voor de berekening van een pensioen. Enkel voor de perioden dat u eventueel nog zou gewerkt hebben, en voor de perioden dat u eventueel een uitkering van het ziekenfonds (ziekte- en invaliditeitsuitkering) ontving, kan u eventueel een pensioen worden toegekend. U ontvangt dus geen pensioen voor de periode waarin u uitsluitend een IVT/IT ontving.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 06 feb 2020 07:56

Beste,

Indien uw tegemoetkoming werd toegekend voor een arbeidsongeschiktheid van minstens 65 % en volgt op een periode van tewerkstelling als werknemer (of een periode van gelijkstelling), dan wordt er wel een pensioen toegekend voor de tijdens dewelke u deze uitkering ontving.

Met dank aan Marcus Aurelius om me hieraan te herinneren.

Terug naar “Pensioenen”