belasting op aanvullend pensioen

EDDIEVER
Topic Starter
Berichten: 28

belasting op aanvullend pensioen

#1 , 27 jan 2020 15:07

Geachte
Op 2 september 2019 heb ik jullie een vraag gesteld in verband met de afhouding aanvullend pensioen bij 45 jaar loopbaan en nog geen 65 jaar.
Nu heb ik van de vakbond een bericht terug gekregen dat men SWT-ers, die ontslagen waren voor 1/1/2015, SWT-ers die reeds voor 1/1/2015 werkloosheidsuitkeringen met bedrijfstoeslag aangevraagd hebben en SWT-ers die reeds voor 9/10/2014 ontslagen waren in het kader van een bedrijf in moeilijkheden of herstructurering moesten niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, waardoor zij geen gebruik kunnen maken van het latere percentage van 10,09 %.
Zou dit dan voor mij gelden dat ik daar niet voor in aanmerking kom?
Met vriendelijke groeten Eddy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2020 15:24

kan u het antwoord van de vakbond letterlijk weergeven?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

EDDIEVER
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 27 jan 2020 19:36

In principe is er bij een vervroegde pensionering steeds een percentage van 16,66 % van toepassing. Het lagere percentage van 10,09 % is enkel van toepassing, als je de laatste 3 jaar voor de pensionering “effectief ononderbroken actief” was. Onder “effectief ononderbroken actief” wordt onder meer het volgende verstaan:

Werknemers die zijn blijven werken tot de wettelijke pensioenleeftijd
Werknemers die zijn blijven werken tot het moment van hun vervroegde pensionering en op dat moment een loopbaan van minstens 45 jaren (= een loopbaanbreuk van 14040/14040) kunnen aantonen. Het bewijs hiervan moet afgeleverd worden door de Federale Pensioendienst
Werknemers die een ziekte- of invaliditeitsuitkering ontvangen
Onvrijwillig werkzoekenden die de ganse tijd beschikbaar gebleven zijn voor de arbeidsmarkt
SWT-ers die ontslagen geworden zijn na 1/1/2015 en die de ganse tijd “aangepast beschikbaar” gebleven zijn voor de arbeidsmarkt


SWT-ers, die ontslagen waren voor 1/1/2015, SWT-ers die reeds voor 1/1/2015 werkloosheidsuitkeringen met bedrijfstoeslag aangevraagd hebben en SWT-ers die reeds voor 9/10/2014 ontslagen waren in het kader van een bedrijf in moeilijkheden of herstructurering moesten niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, waardoor zij geen gebruik kunnen maken van het latere percentage van 10,09 %.



U zelf bent reeds op SWT vanaf 2012 en had ook een vrijstelling van beschikbaarheid, waardoor u – helaas – wel degelijk gevat bent door het hogere percentage van 16,5 %.



Zie voor dit alles

https://www.eb-connect.be/werkgever/thema/fiscaliteit

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... i7bluSWzmI

Dit heb ik als antwoord gekregen
Groeten Eddy

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2020 22:35

Dan heb je toch een antwoord op je vraag. Ik begrijp dan ook niet waarom je de vraag hier nog eens opnieuw stelt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

EDDIEVER
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 29 jan 2020 13:01

Op 2 september 2019 heb ik van jullie een antwoord gekregen waaruit ik er van kon uit maken dat ik in aanmerking zou komen voor de vermindering naar 10 procent daarom terug deze vraag.
Welk is nu het juiste?
Groeten Eddy

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2020 14:11

Ik heb het het bewuste topic nagelezen.

Hier staat expliciet vermeld: voor zover hij aangepast beschikbaar is volgens de werkloosheidsregelgeving. Hier staat dan ook nergens vermeld dat u aanspraak kan maken op de regel verminderde inhouding voorheffing. M.i. blijft mijn reactie van 02.09.2019 overeind.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

EDDIEVER
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 29 jan 2020 20:04

Dank u wel voor de reactie.
Beste groeten Eddy

Terug naar “Pensioenen”