Ziektpensioen

scirocco
Topic Starter
Berichten: 10

Ziektpensioen

#1 , 22 jan 2020 18:13

Beste, ik heb in de laatste 5 jaar mijn ziektedagen verspreid opgebruikt,maar van 28/9/2019 ben ik op dispo,heb eind november en gans de maand december2019 verlof opgenomen(dus geen dispo)de eerst week van januari 2020 heb ik gewerkt,ben nu hervallen,ik zou nu aanstaande 1 mei2020 op pensioen kunnen gaan,heb nog 9 verlofdagen en al aangevraagd en goedgekeurd,ik zal dus op 16 /4 2020 kunnen stoppen,ik heb dan 44 jaar gewerkt, ben van 23 Juni1959(pensioen aangevraagd en goedgekeurd)kunnen ze mij nog naar medex sturen?ben als gemeentelijk statutair ambtenaar begonnen op 12 april 1999,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2020 21:13

Als u per 01.05.2020 ten vroegste gerechtigd wordt op een rustpensioen in beide stelsels, moet u nog tot 01.05.2020 prestaties bewijzen. Indien u stopt per 16.04.2020 stopt, voldoet u niet aan de voorwaarde om per 01.05.2020 met pensioen te gaan. Om u een correct antwoord te kunnen geven zou ik een antwoord op de volgende vragen willen hebben,

wanneer bent u precies beginnen te werken?
Bewijst u steeds jaren van minstens 104 dagen voltijds?
was u voorafgaand aan uw statutaire aanstelling contractueel in overheidsdienst?
Werden studiejaren meegenomen in uw pensioenjaren overheid?
Voldoet u per 01.05.2020 in alle stelsels aan de voorwaarden voor een rustpensioen? D.i. zonder studiejaren?
Kan u met uw bestuur overeenkomen om nog tijdelijk ziek erkend te worden tot 01.05.2020?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scirocco
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 23 jan 2020 09:26

Ben op 12/1/1977 begonnen in de prive tot april 1999,op 12 april 1999 als statutair tot heden,de 9 verlofdagen zijn betaalde(worden gewoon doorbetaald bij mijn loon) ,die zijn toch gelijk gesteld?,trouwens ik moet die op nemen!Trouwens ik werk 4/5 in het oude systeem,die dagen(maandag zijn ook gelijk gesteld!)en nb, op my pension kan ik op 1mei 2020 op pensioen,is verleden jaar aangevraagd en goedgekeurd,de pensioendienst zei me dat ik dit jaar in Maart en een brief zal ontvangen wat mijn pensioen bedraagt,ps wat bedoel je met,kan u met uw bestuur overeen te komen om nog tijdelijk ziek erkent te worden tot 1/5/2020,de vraag is eigenlijk,kunnen ze mij nog naar Medex sturen?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2020 09:58

Als u een pensioenaanvraag heeft ingeleid en uw pensioen werd toegekend in zowel het privaatrechtelijk als het publiekrechtelijk stelsel per 01.05.2020 wordt u gerechtigd op een rustpensioen wegens leeftijd en is een rustpensioen wegens ongeschiktheid niet aan de orde en wordt u niet opgeroepen door Medex.

Als u per 01.05.2020 aan de loopbaanvoorwaarden voldoet voor een rustpensioen wegens leeftijd, kan uw rustpensioen in beide stelsels ingaan en is er geen vuiltje aan de lucht.

Mijn voorstel van tijdelijke ongeschiktheid gold om desgevallend aan de loopbaanvoorwaarde van een vervroegd rustpensioen in beide stelsels te voldoen, gezien bij een tijdelijke ongeschiktheid een vergoeding is voorzien aan 60% van de wedde met recht op pensioenopbouw.

U bent geboren op 23.06.1959 en op 61 jaar is een loopbaan van 43 jaar voldoende. Dit betekent dat u alleszins per 01.07.2020 met pensioen kan, gezien u dan 61 jaar bent en een loopbaan van 43 jaar bewijst, 2019 inbegrepen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”