Pensioen bedrag van mijn vrouw bij mijn overlijden

Vrijzinnige
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Pensioen bedrag van mijn vrouw bij mijn overlijden

#1 , 21 jan 2020 19:41

Mijn vrouw gaat op 1 augustus 2020 met pensioen en krijgt hiervoor een bruto pensioen van 1001 euro.
Ikzelf was werkzaam bij Belgacom en ontvang een pensioen van 2227 euro bruto.
Wat is nu het bedrag dat mijn vrouw zal ontvangen als ik er niet meer ben ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2020 21:17

De eerste vraag die u dient te beantwoorden is of u bij Belgacom als statutair ambtenaar, dan wel als contractueel was tewerkgesteld.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 22 jan 2020 00:01

Uw vrouw zal een bijpassing krijgen waarvan de berekening een ingewikkelde bedoening is. Ws zal er een bijpassing komen tot ruwweg 2000€ bruto. Omgekeerd zou bij t overlijden van uw vrouw er geen bijpassing komen omdat uw pensioen hoger is en boven t minimum zit.

Reclame

Vrijzinnige
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2020 09:35

Ik was een statutair bij Belgacom.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2020 21:21

Uw echtgenote kan haar eigen rustpensioen cumuleren met een overlevingspensioen ten laste van de overheid tot een maximumbedrag van 55% van de maximumwedde verbonden aan uw laatste graad bij Belgacom.

Sirki, kan u me uitleggen hoe u aan dit bedrag komt?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 23 jan 2020 11:44

Die “ws rond de 2000€ bruto” is een ruwe Conditionele schatting op basis van gelijkaardige casussen bij m n ouders, schoonouders en nog enkele familieleden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2020 11:53

Ieder pensioendossier is anders. Als je niet alle details kent, dien je de basis na te vragen, in dit geval privaat- of publiekrechtelijk. Eenmaal dat geweten, moet je de toepasselijke wetgeving vermelden.

Als algemeen principe, privaatrechtelijke sector cumulatie van een overlevingspensioen met een eigen rustpensioen ten belope van 110% van het toekenbaar rustpensioen voor een volledige loopbaan.
bv. rustpensioen overledene (bedrag alleenstaande) = 2000 euro voor 40/45ste. Grens is dan 2000 x 45/40 x 1.10.
Publiekrechtelijke sector, 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad.
bv. maximumwedde = 4000 euro. Grens is dan 4000x55%= 2.200 euro.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Vrijzinnige
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jan 2020 13:00

Bedankt Marcus, nu weet ik dat mijn vrouw niet zal omkomen van de honger als ik voor haar deze wereld moet verlaten.

Terug naar “Pensioenen”