vraag ivm sociale bijdragen

ChesterBE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

vraag ivm sociale bijdragen

#1 , 11 jan 2020 13:54

hallo,
was het verplicht om sociale bijdragen te betalen van 1984-1999?
vraag heeft te maken met echtscheidingspensioen zelfstandige

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2020 14:02

zie:

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwRef ... hnHqchKiMo

https://www.rsvz.be/sites/rsvz.be/files ... 7_2015.pdf

Hou er rekening mee dat je pas rechten op een vervroegd pensioen wettige scheiding en eigen loopbaan kan openen op het ogenblik dat je zelf voldoende eigen loopbaan bewijst. Jaren maxistatuut zijn jaren eigen loopbaan. Dit geldt niet voor aansluiting in mini-statuut.

Zolang je feitelijk gescheiden bent, kan je rechten openen op de helft van het gezinspensioen aan de andere partner als je aan de betaalvoorwaarden voldoet.
Zodra de wettige scheiding tegenstelbaar is, vervalt het recht op pensioen feitelijke scheiding en zal je moeten wachten op een pensioen wettige scheiding zodra je aan de loopbaanvoorwaarde voor een vervroegd pensioen voldoet. Hierdoor is het meestal noodzakelijk om onderhoudsgeld na echtscheiding te vragen.

Als je zelf terug gaat werken, zal je ook een loopbaan opbouwen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ChesterBE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2020 14:14

Kan u uw vraag nader toelichten? Ik vermoed dat u doelt op zelfstandige in hoofdberoep en medewerkende echtgenote?
ik vraag het voor mijn moeder,ze was getrouwd van 1983 tot 2009.
van 1983 tot 2002 was ze huisvrouw en van 2003-2008 medewerkende echtgenote en van 2009-nu is ze zelfstandige in hoofdberoep.
de jaren dat mijn vader heeft gewerkt als zelfstandige in hoofberoep van 1983-2002,kan men dit meetellen voor haar pensioen?
hoe kan ik weten of hij sociale bijdragen heeft betaald van jaar 1983-2002 want wij hebben geen contact meer.
op mypension staat er 200 euro bruto per maand als ze stopt op 66 jaar....
dit moet toch fout zijn?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2020 14:23

U kan best met de EID van uw moeder en haar pincode inloggen op my pension en de loopbaan nazien.
Indien over de door u vernoemde jaren geen loopbaan staat vermeld, heeft zij over de jaren geen recht op een eigen pensioen, maar desgevallend wel op een rustpensioen wettige scheiding voor de jaren huwelijk dat zij geen eigen of minder pensioen heeft opgebouwd en de echtgenoot voor deze jaren pensioen heeft opgebouwd. In het geraamde bedrag zijn de jaren loopbaan wettige scheiding niet opgenomen. U kan via my pension wel een raming pensioen wettige scheiding op pensioengerechtigde leeftijd opvragen. Scroll helemaal naar beneden naar contact en stel uw vraag.
Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”