Betaling feestdag na einde arbeidsovereenkomst.

Lieven60
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Betaling feestdag na einde arbeidsovereenkomst.

#1 , 26 dec 2019 17:23

Beste,
Sedert 1 december ben ik met wettelijk pensioen(65 jaar).
De beeindiging van mijn arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur gebeurde via opzeg en niet bij gemeen akkoord.
Dus via de verkorte opzegperiode van 26 weken.
In principe heeft een werknemer na ontslag nog recht op de uitbetaling van de feestdagen die binnen de maand na de beeindiging van de arbeidsovereenkomst vallen.
In mijn geval zou dit dus betekenen dat ik recht zou hebben op de betaling van 25 december.
Nu beweert de dienst HR van mijn ex-werkgever dat ik hier geen recht op heb aangezien deze zogezegd reeds zou betaald zijn door de pensioendienst.
Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2019 20:43

ik vrees dat je HR gelijk heeft !

Ik baseer me op het volgende

Als je ontslag geeft en je gaat naar een nieuwe werkgever dan is het aan de nieuwe werkgever die de feestdag moet betalen

Dus u word de feestdag door je pensioen betaald
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2019 21:07

Pensioenen worden altijd over een ganse maand betaald, dus vanaf de eerste dag van de maand tot en met de laatste dag van de maand. Pensioenen maken geen onderscheid tussen werkdagen/rustdagen/feestdagen.

Trouwens:
De werknemer verliest het recht op het loon voor de feestdag (of de vervangingsdag) die valt na het einde van de overeenkomst indien:
· de werknemer zelf ontslag heeft genomen zonder dat er sprake was van een dringende reden in hoofde van de werkgever;
· de werknemer om dringende redenen werd ontslagen;
· de werknemer bij een nieuwe werkgever is beginnen werken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Lieven60
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2019 06:32

Ter verduidelijking.Het ontslag werd door de werkgever gegeven.Niet door mezelf.Is verplicht , zelfs bij wettelijk pensioen , aangezien een contract van onbepaalde duur anders blijft verder lopen na je 65.
Eigenlijk, zou het op basis van jullie reacties willen zeggen dat de pensioendienst nu mijn nieuwe werkgever is.
Want in de wettelijke bepalingen spreekt men enkel over deze term.
Weet niet of de pensioendienst als "werkgever" in de strikte zin van het woord kan worden beschouwd.
Het komt er dus op neer dat indien 25 december reeds door een andere partij wordt betaald( in casu hier de pensioendienst), de vorige werkgever deze niet meer moet ten laste nemen.
De wetgever zou dit toch beter wat duidelijker kunnen omschrijven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2019 08:35

U statuut is nu hoofdzakelijk gepensioneerde en elke maand feestdagen of niet krijg je voor de volle maand je pensioen

op 1 december was u geen werknemer meer bij u werkgever maar was u op pensioen.

De wetgeving van

Hoe kan je ex werknemer u nu nog een vervanging dag geven je bent geen werknemer meer !

4 JANUARI 1974. - Wet betreffende de feestdagen. -


Artikel 1.Deze wet is van toepassing op de werknemers en op de werkgevers.
Voor de toepassing van deze wet worden gelijkgesteld :
1° met werknemers: de personen die, anders dan krachtens een arbeidsovereenkomst, arbeid verrichten onder het gezag van een ander persoon [1 , behoudens de personen die prestaties verrichten in de zin van hoofdstuk 1 en 2 van titel 2 van de wet van 18 juli 2018 betreffende de economische relance en de versterking van de sociale cohesie, voor zover is voldaan aan de voorwaarden van artikel 26 van voormelde wet of de personen die prestaties leveren tot het verkrijgen van de vergoeding overeenkomstig artikel 90, eerste lid, 1° bis, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992]1;
2° met werkgevers: de personen die de onder 1° genoemde personen te werk stellen.
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2019 21:20

Gezien het ontslag uitgaat van de werkgever en Kerstmis binnen de maand na ontslag valt, moet de ontslaggevende werkgever deze wettelijke feestdag m.i. wel betalen. Uit uw eerste topic was niet duidelijk dat het ontslag uitging van de werkgever. Ik wens er u op te wijzen dat een ontslag met onderling akkoord wel kan en eigenlijk m.i. de beste oplossing is. Het is dan ook niet correct te stellen dat een opzeg door werkgever met het oog op pensioen verplicht is. Trouwens u heeft ook nog recht op vakantiegeld einde uitdiensttreding. In uw arbeidsreglement kan trouwens vermeld staan dat uw overeenkomst eindigt op 65 jaar of als u met pensioen gaat.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Lieven60
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 dec 2019 22:06

Inderdaad, beiden zijn mogelijk doch bij gemeen akkoord heeft de werknemer geen recht op 1dag sollicitatie verlof gedurende de periode van verkorte opzeg( 26 weken).Indien de overeenkomst wordt verbroken via opzeg bestaat dit recht wel.
Bij uitdiensttreding moet er inderdaad eveneens een afrekening gebeuren van het enkel en dubbel vakantiegeld.

Terug naar “Pensioenen”