Wegens medische redenen vervroegd (32jaar)met tijdelijk pensioen

TamaraDM
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Wegens medische redenen vervroegd (32jaar)met tijdelijk pensioen

#1 , 19 nov 2019 18:01

Hallo
Ik ben een 32jaar jonge vrouw die in 21/12/2019 beginnen werken is als verpleegkundige in een woonzorgcentrum aan het OCMW. Op 1/4/2013 ben ik statutair benoemd geworden. Ik ben echter sinds 25/4/2017 zwaar ziek geworden en mijn ziektedagen zijn uitgeput en ik was op disponibiliteit gesteld. Ik ben echter op 31/10/2019 bij Medex moeten gaan en ik heb nu hun beslissing ontvangen. Omwille van een zware chronische pijnproblematiek word ik vanaf 1/12/2019 op tijdelijk vroegtijdig pensioen geplaatst. Indien ik binnen de 24 maanden (voor 1/12/2021) niet opnieuw aan het werk ben, word ik definitief op pensioen gesteld omwille van medische redenen. Kan iemand me vertellen of ik de komende 2 jaar nog recht heb op mijn wachtgeld of dit echt mijn "pensioen" zal worden (wat uiteraard nog heel laag ligt door mijn jonge leeftijd).
Indien dit verschil maakt ik woon in bij mijn ouders, die beiden mijn mantelzorgers zijn, mijn mama werkt niet momenteel en zorgt voor mij de hele dag.
Ik ben heel bang dat ik mijn hele leven afhankelijk zal blijven, zowel lichamelijk als financieel. En wil hier vragen of iemand weet welke opties ik financieel heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TamaraDM
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2019 05:30

Het moest zijn 21/12 2009 begonnen met werken*.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 20 nov 2019 12:42

Onder voorbehoud: je zal een ambtenarenpensioentje krijgen voor de 6,5 jaar dat je als ambtenaar tewerkgesteld was. t Pensioentje voor je privejaren komt pas op je 65.

Dit ambtenarenpensioentje zal onder het minimum liggen zodat er volgens mij (via pensioenkas of ocmw - dat weet ik niet) een bijpassing zal gebeuren naar +- het leefloon voor een samenwonende.

Inderdaad geen leuk vooruitzicht. Sterkte.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2019 14:43

Indien je geen loopbaan meer opbouwt, zullen je jaren privaatrechtelijke sector pas op 67 jaar gevalideerd worden.

Indien je definitief op rustpensioen wegens ongeschiktheid wordt geplaatst zal het nominale bedrag aan toegekende pensioen de gewone verhogingen volgen, maar het basisbedrag zal niet verhogen gezien er geen verdere opbouw loopbaan meer is. Je hebt er dan ook alle belang bij om opnieuw te gaan werken, desgevallend deeltijds met minstens 13 uur per week, zodat je nog verder een loopbaan opbouwt en je mogelijk nog rechten opent op een vervroegd pensioen in beide stelsels. Mogelijk wordt je gerechtigd op een aanvulling op je nominaal pensioen tot het gewaarborgd minimumpensioen. Dit is echter afhankelijk van je burgerlijke stand en het eventueel aanrekenbaar inkomen. Zie andere topics in deze. Tenslotte raad ik je aan om zo spoedig mogelijk een aanvraag om ITT/IVT in te leiden bij de FOD. Je kan hiervoor terecht bij de sociale dienst van je ziekenfonds en/of de sociale dienst van je OCMW. Het rustpensioen wegens ongeschiktheid is niet "leefloon"gerelateerd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”