ziektepensioen gehuwde ambtenaar/ fiscaal arbeidsongeschikt?

IVB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ziektepensioen gehuwde ambtenaar/ fiscaal arbeidsongeschikt?

#1 , 12 nov 2019 23:21

Beste,

Mijn situatie is als volgt. Ik ben 43 jaar, gehuwd, 2 kinderen en ambtenaar. Sinds 1 januari 2019 ben ik in ziekteverlof. Sinds 1 februari zijn mijn ziektekredietdagen op. Onlangs kreeg ik melding dat men mij op ziektepensioen gaat zetten. Aangezien mijn nominaal pensioen erg laag is, wordt dit opgetrokken naar het gewaarborgd ziektepensioen van 763 euro.
1) Ik vernam dat als wettelijk samenwonende ik een ziektepensioen zou hebben van 1400 euro. Fiscaal gezien is er geen verschil tussen wettelijk samenwonenden en gehuwden. Gaat men deze situatie in de toekomst rechttrekken en wettelijk samenwonenden en gehuwden gelijkstellen voor berekening van het ziektepensioen? Indien niet, kan ik ervoor kiezen om te scheiden om nadien terug samen te wonen of is dit strafbaar? Ik kan niet verklaren dat onze relatie ontwricht is.
2) Ik vernam dat het niet is omdat ik op ziektepensioen gesteld wordt, dat ik dan fiscaal aanzien wordt als meer dan 66% arbeidsongeschikt. Dit terwijl ik wel voor mijn werk totaal afgewezen ben. Mijn ziekteverlof is ook nog lopende en ik kan momenteel nog niet terug gaan werken. Bovendien is mijn pensioen laag en zit ik ook nog met veel dokterskosten. Is er een procedure om erkend te worden als meer dan 66% arbeidsongeschikt en bij wie kan ik hiervoor terecht?
3) De mutualiteit en mijn thuisbegeleidingsdienst melden me dat ik een aanvraag kan indienen voor een integratie- en/of een inkomensvervangende tegemoetkoming. Ik heb de vragenlijst voor zelfredzaamheid gekregen, maar het valt me op dat deze gericht is op mensen met een fysieke handicap. Is het zo dat je hier enkel en alleen aanspraak op kan maken bij een fysieke aandoening? Of is er een andere vragenlijst voor mensen met een psychische aandoening?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2019 08:08

Overeenkomstig art. 135, eerste lid,1°, WIB 92, wordt als gehandicapt aangemerkt, diegene van wie, ongeacht de leeftijd, is vastgesteld dat ingevolge feiten overkomen en vastgesteld vóór de leeftijd van 65 jaar :
1° ofwel dat zijn lichamelijke of geestelijke toestand zijn verdienvermogen heeft verminderd tot één derde of minder van wat een valide persoon door een of ander beroep op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen;

2° ofwel dat zijn gezondheidstoestand een volledig gebrek aan, of een vermindering van zelfredzaamheid van ten minste 9 punten tot gevolg heeft, gemeten volgens de handleiding en de medisch-sociale schaal die van toepassing zijn in het kader van de wetgeving met betrekking tot de tegemoetkomingen aan gehandicapten;

3° ofwel dat, na de periode van primaire ongeschiktheid bepaald in art. 46, W 9.8.1963 tot instelling en organisatie van een regeling voor verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering (1), zijn verdienvermogen is verminderd tot een derde of minder, zoals bepaald in art. 56 van dezelfde wet (2);

4° ofwel dat hij, ingevolge een administratieve of gerechtelijke beslissing, tot ten minste 66 % blijvend lichamelijk of geestelijk gehandicapt of arbeidsongeschikt is verklaard.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2019 10:17

Er is inderdaad een onderscheid tussen het gewaarborgd minimumpensioen voor een alleenstaande (echt gescheiden, ongehuwd, wettelijk samenwonende, feitelijk samenwonende, weduwe of weduwnaar) en gezin (gehuwd). Bij gehuwden wordt er volgens bepaalde regels rekening gehouden met het inkomen van de huwelijkspartner. Indien de huwelijkspartner geen eigen inkomen heeft wordt het gewaarborgd minimumbedrag als gehuwde integraal toegepast.

Bij een aanvulling tot het gewaarborgd minimum mag me slechts zeer beperkt bijverdienen, volledige schorsing als jaarlijks bruto-inkomen 1 037,10 EUR per jaar of meer is.

Bij het nominaal pensioen mag u het bedrag bijverdienen dat voorzien is op de normale pensioengerechtigde leeftijd, werknemer zonder kinderlast: 23 604,00 EUR(bruto en vakantiegeld en eindejaarspremie... inbegrepen en zelfstandige kinderlast: 18 883,00 EUR( netto, dus na aftrek alle bedrijfslasten). In dit stelsel bouwt u ook nog verder een pensioen op indien verschillend met statutair ambtenarenstelsel).

Ik verwijs in deze hele problematiek ook naar dit arrest van het Grondwettelijk Hof:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ar ... 2018205717

Zoals u wellicht weet ligt er een voorstel op tafel om het rustpensioen wegens ongeschiktheid af te schaffen en te vervangen door een stelsel zoals voorzien in de privaatrechtelijke sector.

Het rustpensioen wegens ongeschiktheid bouwt geen pensioenrechten meer op. (zie ook hoger bij toegelaten arbeid).

Een rustpensioen wegens ongeschiktheid op zulk een jonge leeftijd geeft dan ook helemaal geen garanties in de huidige wetgeving.....

Momenteel is het zeer moeilijk om een toekomstvisie te geven gezien we momenteel in een beleidsperiode leven waarin ambtenaren vaak het onderwerp zijn van bashing.

Mijn persoonlijke voorkeur houdt in dat het huidige systeem van rustpensioen wegens ongeschiktheid best vervangen wordt door het systeem gelijkaardig als het privaatrechtelijk systeem waarbij het pensioen niet wordt uitbetaald door pensioenkassen, maar uit speciale kassen of door het ziekenfonds waarbij men is aangesloten, waarbij ook de mogelijkheid zou bestaand van re-integratietrajecten. Dit zou ook een einde stellen aan mogelijke misbruiken en oneigenlijk gebruik van het systeem.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2019 10:23

Voor wat uw dossier integratie-tegemoetkoming en inkomensvervangende tegemoetkoming bij de FOD betreft, kan u zich best bij het invullen van de formulieren laten bijstaan door de sociale dienst van uw ziekenfonds. Zij zijn het best geplaatst om vanuit hun ervaring als dan niet in overleg met hun medisch korps, u bij te staan om uw situatie zo correct mogelijk weer te geven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

IVB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 nov 2019 08:11

Beste, Dank voor jullie antwoorden.
Weet er iemand of je een integratie- en of inkomensvervangende tegemoetkoming mag combineren met ziektepensioen? Hier is zeer moeilijk om informatie over te vinden en ik vind hier bij geen enkele dienst (mutualiteit, pensioen telefoon 1765) antwoord op.
Vriendelijke groeten

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 nov 2019 13:17

Zowel de ITT als de IVT kunnen gecumuleerd worden met een rustpensioen wegens ongeschiktheid. De ITT en de IVT zullen echter wel rekening houden met de hoogte van het rustpensioen wegens ongeschiktheid ten laste van de openbare sector.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”