SWT en pensioen

ivo wauters
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

SWT en pensioen

#1 , 19 okt 2019 10:58

Beste,

Ik ben naar de pensioendienst geweest omdat ik vanaf 01/11/2019 op vervroegd pensioen zou kunnen gaan.
Dat hebben ze mij bevestigd en doorgegeven hoeveel ik zou ontvangen €1573 netto (dacht bruto 1863) en €814 vakantiegeld in mei 2020.
Op mijn vraag wat ik dan zou ontvangen als ik voor echt op pensioen zou gaan (65j) konden ze niet antwoorden.
En als ik op vervroegd zou gaan wordt het bedrag dan aangepast op m'n 65j?
Kan er hier iemand een idee geven of dat het veel scheelt?
Ik ben sinds april 2018 op SWT door een faillissement.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC

#2 , 22 okt 2019 08:34

Beste

Zoals Marcus Aurelius stelt: ga je vervroegd met rustpensioen dan verandert dit bedrag in principe niet op je 65e. Je bent immers al met pensioen.
Het bedrag hiervan kan je dus terugvinden via Mypension.

Ga je met SWT dan bouw je nog wel verder pensioenrechten op, tenzij je al een volledige beroepsloopbaan bewijst van 14.040 dagen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige F-DVZ A'pen

ivo wauters
Topic Starter

#3 , 24 okt 2019 14:54

Tja,

Na vele navragen bij de pensioendienst Kortrijk blijkt er iets fout te zitten in mijn dossier
en kan ik die informatie van mijn vraag hiervoor niet ontvangen. Enkel dus de berekening van mijn vervroegd pensioen is mogelijk. Kan er dan niemand hier een indicatie geven hoeveel netto ik ongeveer meer zou ontvangen bij mijn echte pensioen datum in Augustus 2021.

Louter informatief

Reclame

demonen

#4 , 24 okt 2019 23:42

Als je met vervroegd pensioen gaat als swt-er dan stopt de maandelijkse bijpassing van de werkgever, tenzij je die 1 keer hebt laten uitbetalen bij uw ontslag. Bij Ford Genk is een simulatie gemaakt : iemand die 5 jaar voor zijn pensioenleeftijd met vervroegd pensioen vertrekt verliest alleen aan deze premie 20.000 €. Iemand die 25 jaar leeft verliest 30.000 euro aan pensioen.
Het beste is in het stelsel van SWT te blijven : die periode wordt beschouwd als gewerkt en U heeft een hoger pensioen. Verder zal een SWT’er die met vervroegd pensioen gaat, zijn aanvullend pensioen ook meteen moeten opnemen. In dat geval wordt het aanvullend pensioen, bijvoorbeeld het kapitaal van een groepsverzekering, belast aan 16,5 procent. Wacht een SWT’er tot de leeftijd van 65 jaar, dan betaalt hij slechts 10 procent belastingen op die aanvullende pensioenspaarpot. U kunt dus gemakkelijk 60.000 euro of zelfs meer! verliezen.

Felix VC

#5 , 25 okt 2019 08:00

Beste

Ik wil de informatie van "demonen" wel wat nuanceren.
Vooreerst mag je de situatie van Ford Genk niet zomaar op iedere SWT-er toepassen. SWT wordt gevormd door een stuk werkloosheid en een stuk dat wordt uitbetaald door de werkgever. Hoeveel de werkgever betaalt, wordt in principe bepaald bij CAO. Dit is dus verschillend van sector tot sector of van werkgever tot werkgever.

Perioden van brugpensioen worden in een pensioenberekening niet aanzien als gewerkte dagen. Ze worden aanzien als gelijkgestelde dagen. De gelijkstelling in de pensioenberekening is minder gunstig als een gewerkte dag. Dus: een dag SWT levert minder pensioen op dan een gewerkte dag.

Bewijs je een volledige beroepsloopbaan (14.040 dagen) dan worden de dagen SWT na je 14.040ste dag uit je loopbaan geschrapt. Ze leveren dan helemaal geen hoger pensioen meer op.

Wil je weten hoeveel pensioen je zou verkrijgen op je 65ste, volg de raad van Marcus: kijk op Mypension. Hier vind je het bedrag dat je zou ontvangen op je 65ste. Ben je van oordeel dat je recht hebt op een gezinspensioen (je bent gehuwd en je partner heeft - in principe - geen inkomen) dan moet je het brutobedrag verhogen met 25 %.

Je meldt dat er iets fout zit in je dossier. Indien de pensioendienst in Kortrijk je een raming kan geven van je vervroegd pensioen, kunnen zij ook een raming geven van je pensioenbedrag op je 65ste. Als ze de "fout" uit je dossier kunnen halen voor een berekening vóór je 65ste, dan kunnen ze diezelfde fout ook uit je dossier halen voor een berekening op je 65ste.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

demonen

#6 , 25 okt 2019 12:17

Ik heb afgelopen week een dossier SWT behandelt waar het verschil tussen SWT en rustpensioen, plusminus 1000 euro per maand betekent.
Desinformatie daar ben ik allergisch voor.
SWT bedraagt 51,83 €/dag in 6 dagen stelsel dwz gemiddeld 1.350 €, het werklozenuitkeringsdeel. Daar komt nog een bijpassing bij van de werkgever en dat varieert van persoon tot persoon (cao, sector, anciënniteit, functie, ...).
Laten we van een gemiddeld cijfer uitgaan bijvoorbeeld 250 € dan kom je op 1.600 € SWT per maand.
U spreekt in uw voorbeeld van een voordeel van 1.000 €/maand bij het stopzetten van swt en het opnemen van het RUSTPENSIOEN.
Dat wordt dus 2.600 €/maand pensioen.
Dat lijkt mij haast onmogelijk tenzij deze persoon een lange loopbaan als statutair ambtenaar heeft, toch?

demonen

#7 , 25 okt 2019 12:55

Inderdaad Ford-arbeiders hebben met een minder-lange loopbaan, loopbaan tot SWT-ingang evenveel als een ambtenaar met een loopbaan tot 65 jaar, die dus tot 65 jaar is blijven werken.
1/ De Ford-arbeiders werden collectief ontslagen.
2/ Ondanks een benoeming voor het leven zijn er nauwelijks statutaire ambtenaren die tot hun pensioenleeftijd werken. De meesten zijn 10 jaar voor hun pensioenleeftijd gestopt. Vandaag bestaat het TBS stelsel voor onderwijzers vanaf 55 jaar nog steeds in Franstalig België!
3/ Deze discussie is niet relevant!

ivo wauters
Topic Starter

#8 , 25 okt 2019 15:05

Dus ik ga er maar vanuit dat ik best wacht tot m'n vijfenzestigste om op pensioen te gaan en dan nog iets meer zou ontvangen.
Ter info nog eens, ik kan op mypension niets zien en daarom naar een pensioenpunt gestapt. Daar hebben ze mij verteld dat er ergens een fout zit en dat ze enkel mijn vervroegd pensioen kunnen opgeven. Voor mijn echt pensioen heeft het iets te maken met dat ik 2018 nog gewerkt heb. En die bedragen hiervoor van SWT bij mij was het door een faillisement en ontving ik van FSO € 36 per maand bij...

JurecaBE

#9 , 25 okt 2019 18:08

Gezien pensioendeskundigen op het forum beide een correct antwoord hebben gegeven - Topic gesloten JurecaBE - moderator
JurecaBE moderator

Terug naar “Pensioenen”