grensarbeiderspensioen

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

grensarbeiderspensioen

#1 , 15 okt 2019 21:18

Hallo,

Mijn vraag is:
Ik ben sinds 01-12-2018 werkloos en voor die tijd heb ik 28 jaar in Nederland gewerkt.
Nu is het zo op 01-04-2021 krijg ik mijn pensioen in Belgie ( 202 euro). Ik krijg mijn pensioen uit Nederland vanaf 01-11-2022.
Nu is er een nieuwe wet dat de grensarbeiders als ze werkloos zijn nog een werkloosheidsuitkering krijgen totdat ze uiteindelijk met pensioen gaan vanuit Nederland.
Mijn vraag is dan, bouw ik nog evengoed pensioen op totdat ik met pensioen ga vanaf 01-11-2022.

Graag antwoord,
beste groeten RvB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2019 22:25

U kan rechten openen op werkloosheidsuitkeringen na 65 jaar, indien u minstens 15 jaar grensarbeid bewijst en geen pensioen uitbetaald krijgt, dus ook geen aanvullend/bedrijfspensioen uit Nederland. U kan gerechtigd blijven op werkloosheidsuitkeringen tot de buitenlandse pensioenleeftijd, voor u, de AOW-leeftijd. Tijdens de jaren werkloosheid bouwt u nog verder een Belgisch pensioen op, tenzij u reeds een volledige loopbaan bewijst van 14040 dagen. Bent u voor 01.12.1955 geboren? Het Belgisch rustpensioen is niet cumuleerbaar met werkloosheidsuitkeringen. U heeft natuurlijk ook de keuze om uw aanvullend pensioen uit Nederland naar voor te schuiven tot 65 jaar. Tot AOW-leeftijd kan u uw Belgisch rustpensioen onverminderd cumuleren met een aanvullend pensioen uit Nederland. Vanaf AOW-leeftijd zal België bij de berekening van de aanvulling tot het intern recht rekening houden met zowel de AOW als het aanvullend pensioen uit Nederland. Zolang u in België woont en niet in het buitenland werkt, blijft ziekenfondsverzekerd in en ten laste van België.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2019 22:53

Bedankt voor uw antwoord, ik ben geboren op 25-04-1956 en heb in totaal zowel in belgie als in nederland 37 jaar gewerkt.
Als ik goed begrijp bouw ik nog pensioen op in belgie tot mijn AOW leeftijd.

Het is niet de bedoeling om mijn aanvullend pensioen naar voren te schuiven, dat zou voor mij financieel minder voordelig zijn.
groet RvB

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2019 23:15

Gezien uw geboortedatum, valt u onder de overgangsregeling, intern recht berekening op buitenlandse pensioenleeftijd Indien u minstens 15 jaar grensarbeider bent geweest, wonen in België en werken in Nederland, kan u tot AOW-leeftijd gerechtigd blijven op werkloosheidsuitkeringen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”