Pension vrouw

par
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Pension vrouw

#1 , 06 okt 2019 23:25

Hallo heeft het pensioen dat mijn vrouw zou ontvangen in vloed op mijn loon / belastingen....

Mijn vrouw zou volgens mypension ongeveer 200 € krijgen omdat ze niet veel werk jaren heeft.

Zij staat al 15 jaar 100% ten laste van mij zij heeft geen werkloos uitkering of andere uitkering.

Wij werden destijds van kastje naar muur gestuurd toen ze ziek was en hebben het toen opgegeven om uitkering ziekenkas of werkloosheid uitkering te bekomen.

Men zegt mij dat ze beter het beetje pensioen waar ze recht op heeft weigert.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 okt 2019 23:36

Waarom zou ze haar pensioen weigeren? Hebben ze u ook een reden daarvoor opgegeven?
U hebt merkwaardige raadgevers.....
Uw werkgever gaat u niet minder betalen als uw vrouw een pensioentje ontvangt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2019 09:38

Het zou dom zijn als mevrouw haar eigen rustpensioen niet zou opnemen. Zij heeft dit opgebouwd en heeft hier recht op. Later als u pensioengerechtigd wordt, zal dit pensioen wegvallen in de huidige wetgeving omdat het gezinspensioen voordeliger is. Het zou enkel verder betaalbaar blijven als het om een pensioen in een ander stelsel zou gaan. Het pensioen aan mevrouw heeft geen invloed op uw loon. Op het vlak van fiscalisering achteraf door de belastingen, zal het pensioen aan mevrouw op het uiteindelijk gezinsinkomen enkel maar een positieve invloed hebben. Als pensioendeskundige had ik eigenlijk wel graag geweten wie u dit advies heeft gegeven. Kan u dit toelichten, uiteraard zonder namen van personen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

par
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2019 11:05

Kennis zegt omdat ze nu 100% tenlaste staat van mij en ik daar door minder afgehouden wordt op mijn loon.
Dan zou ze niet meer tenlaste zijn omdat ze pensioen ontvangt.
En dan zou ik dit merken in loon en belastingen.
Nu krijgen wij elk jaar terug van belastingen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2019 11:38

Mijn vraag wie u dit heeft wijs gemaakt is zeer belangrijk. Hij kent er namelijk niets van.

2.4 Mijn echtgeno(o)t(e)/wettelijk samenwonende partner gaat niet werken. Kan ik hem/haar ten laste nemen?
U kunt noch uw echtgeno(o)t(e), noch uw wettelijk samenwonende partner, noch de persoon waarmee u een feitelijk gezin vormt, ten laste nemen.


Als u of uw echtgeno(o)t(e)/wettelijk samenwonende partner geen of weinig beroepsinkomsten (loon, werkloosheiduitkering, pensioen,…) heeft, dan geniet u echter wel automatisch van het 'huwelijksquotiënt'. Dat zorgt ervoor dat tijdens de berekening van de belasting een deel van de beroepsinkomsten van de echtgeno(o)t(e)/wettelijk samenwonende partner met het grootste inkomen overgeheveld wordt naar de andere echtgeno(o)t(e)/wettelijk samenwonende partner. Dat deel wordt dan aan een lager tarief belast waardoor in principe uw verschuldigde belasting daalt.

Voorwaarden:

- u moet een gezamenlijke aangifte indien (personen die een feitelijk gezin vormen zijn dus niet bedoeld),

- de beroepsinkomsten van de echtgeno(o)t(e)/wettelijk samenwonende partner met het laagste inkomen moeten minder zijn dan 30 % van de totale beroepsinkomsten van beide echtgenoten/wettelijk samenwonende partners samen.

Het huwelijksquotiënt wordt dus toegevoegd aan de beroepsinkomsten van de echtgeno(o)t(e)/wettelijk samenwonende partner met het laagste inkomen totdat zijn/haar inkomen 30 % bereikt van de totale beroepsinkomsten van beide echtgenoten/partners samen. Het huwelijksquotiënt bedraagt maximum 10.720 euro (aanslagjaar 2019, inkomsten 2018).

Het huwelijksquotiënt wordt niet toegepast als het een verhoging van de verschuldigde belasting zou veroorzaken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

par
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2019 11:54

Bedankt voor antwoord.

Terug naar “Pensioenen”