hulp van derden

Sirkii
Topic Starter

Re: hulp van derden

#1 , 03 okt 2019 12:56

Wat bedoel.je met “hulp.van derden”? Als het pensioen niet volstaat om de rusthuisfactuur te betalen en er is geen spaargeld meer dan is de volgende stap het huis te verkopen om middelen te voorzien (of het huis houden en de erfgenamen die bijspringen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2019 13:49

Beste
Ben je zeker dat het hier gaat over "hulp aan derden"? In principe wordt hulp van derden samen uitbetaald met een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het ziekenfonds.

Felix VC

#3 , 04 okt 2019 07:57

Er wordt inderdaad rekening gehouden met de verkoop van een woning. Binnen dit forum is het niet mogelijk om de juiste impact van een verkoop te bepalen. Er spelen heel wat factoren mee.
De betrokkene (of een vertrouwenspersoon) kan gerust hierover contact opnemen met de sociale dienst van het ziekenfonds.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 04 okt 2019 11:49

Verwant met de vraag:
Kinderen van een rusthuisbewoners hebben me al meermaals gevraagd op welk criterium men zich baseert om ofwel de kinderen aan te spreken, ofwel een Zorgbudget voor Ouderen met een Zorgnood toe te kennen, om bij te passen voor de rusthuisfactuur indien pensioen niet toereikend is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus

#5 , 04 okt 2019 14:38

Er wordt dus eerst nagezien of er tussenkomst mogelijk is via het Zorgfonds alvorens de kinderen worden aangesproken (onafgezien de inkomsten van die kinderen)?

Ik werd aangesproken door kinderen met relatief beperkte inkomsten die moeten bijdragen in de rusthuisfactuur van hun ouder. Ze beweren weet te hebben van iemand met welgestelde kinderen wiens ouder via het Zorgfonds voor Ouderen een substantiële tussenkomst geniet en in tegenstelling tot hun eigen ouder een woning bezit.

Die mensen voelen zich daardoor bedrogen en ik kan het hen niet verklaren.

Thomas Morus

#6 , 04 okt 2019 15:28

We praten blijkbaar over twee verschillende zaken.
Het gaat niet over die 130 EUR.
Wel over een bedrag van rond de 500 EUR dat de ouder van de meer welgestelde kinderen ontvangt voor "zorg". De ouder van de minder welgestelde kinderen zou dat niet ontvangen waardoor ze zelf moeten bijdragen onder de hoofding van de onderhoudsplicht.
Beide ouderen krijgen die 130 EUR, daar gaat het dus niet over.

ps: het gaat vermoedelijk over waar u naar verwees als:"De zorgkas houdt met deze schenking of verkoop rekening bij de herberekening van uw zorgbudget."

Die mensen verwijzen volgens mij hiernaar:
https://www.vlaamsesocialebescherming.b ... n-zorgnood

Thomas Morus

#7 , 04 okt 2019 16:08

Ik wil zeker geen polemiek.

Het al dan recht hebben op een Zorgbudget voor Ouderen met een Zorgnood staat dus volledig los van de "welstand" van de kinderen?

Indien dat het geval is kan ik dat voldoende uitleggen aan die mensen.

Waar kan men navraag doen of een ouder daarvoor in aanmerking komt? De meeste mensen kennen deze materie niet echt (ik ook niet trouwens). Of wordt dit automatisch toegekend indien men er recht op heeft?

Thomas Morus

#8 , 04 okt 2019 16:32

Daarom stelde ik de vraag hier als een eerste stap.
Moet ik hen doorverwijzen naar hun mutualiteit/zorgkas/...?
Die kinderen zijn niet alert meer, beide zijn tachtigers...

Terug naar “Pensioenen”