Ziekte / vervroegd pensioen

Pierre Vyverman
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziekte / vervroegd pensioen

#1 , 23 sep 2019 08:53

Beste
de volgende situatie doet zich voor: ik ben 61 jaar en kan in principe met vervroegd pensioen op 1/5/2020. Momenteel ben ik echter arbeidsongeschikt en ontvang ik bovenop de arbeidsongeschiktheidsvergoeding een bijkomende vergoeding gewaarborgd inkomen via de groepsverzekering van mijn werkgever. Het is steeds de bedoeling geweest om te werken tot 62 en met vervroegd pensioen te gaan op 1/5/2021. Vraag is of dit mogelijk is na de periode van arbeidsongeschiktheid? En zo ja, wat is de financiële impact op het bedrag van het vervroegde pensioen?
Uiteraard ben ik steeds bereid alle eventueel nodige bijkomende informatie te verstrekken.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 23 sep 2019 14:36

Beste Pierre

Het is inderdaad mogelijk om op 01-05-2021 vanuit uw arbeidsongeschiktheid op vervroegd pensioen te gaan, indien je voldoet aan de leeftijds- en loopbaanvoorwaarden. Wanneer je stelt dat je op 01-05-2020 al met pensioen kan gaan, neem ik aan dat je aan deze voorwaarden voldoet.
Ik veronderstel eveneens dat je voor je periode arbeidsongeschiktheid een uitkering van je ziekenfonds ontvangt. Deze periode is gelijkgesteld voor je pensioen, en levert dus pensioen op.

Uw arbeidsongeschiktheidsperiode heeft slechts een zeer kleine impact op je bruto pensioenbedrag.

Zodra je met (vervroegd) pensioen gaat, zal in principe ook je groepsverzekering worden uitbetaald. De bijkomende vergoeding die je ontvangt vanuit je groepverzekering, valt dan weg.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2019 20:46

Voor zoverre als nodig, een kleine aanvulling op Felix. Je kan via my pension je pensioenbedrag consulteren op de vroegste datum. Via simulatie kan je op my pension ook je rechten bepalen op 62 jaar of later.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”