Deeltijdse arbeid: invloed op datum vervroegd pensioen?

Lange_666
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Deeltijdse arbeid: invloed op datum vervroegd pensioen?

#1 , 11 sep 2019 09:14

Ik heb redelijk wat rondgezocht op "het net" maar eigenlijk niets concreets gevonden, wel over het pensioensbedrag maar niets over de eventuele effectieve datum.

Heeft een periode deeltijdse arbeid (1/2, niet gelijkgesteld, dus op vrijwillge basis) invloed op de datum dat je op vervroegd pensioen kan gaan?


Bijkomende vraag: wat verstaat men tegenwoordig onder een loopbaanjaar?
Een "loopbaanjaar" wordt, voor zover ik het begrijp, tegenwoordig aanzien als er 104 dagen gewerkt zijn.
Hoe worden deeltijdse dagen (niet gelijkgesteld) verrekend?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2019 10:44

Beste,

Een loopbaanjaar telt mee als je in een jaar 104 voltijdse dagen bewijst of minstens 13 uur gemiddeld per week werkt. Deeltijdse arbeid wordt samengedrukt tot voltijdse equivalenten. Halftijds moet je bv. verrekenen tot 208 dagen. Het pensioen privaatrechtelijk stelsel wordt verrekend over 45ste en over de ganse loopbaan. Hoe hoger het totaal loon hoe hoger het pensioen. Er is wel een loonplafond. Deeltijdse loopbaan heeft dus wel invloed op de hoogte van het pensioenbedrag maar niet zozeer op de loopbaan op zich als je aan de 104 dagen regel voldoet of twee kwartalen als zelfstandige.

Kan je hiermee aan slag?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Lange_666
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2019 11:54

Daarmee kan ik al mee aan de slag, thanks.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”