deeltijds werken in loondienst als zelfstandige in hoofdberoep

Roxa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

deeltijds werken in loondienst als zelfstandige in hoofdberoep

#1 , 04 sep 2019 14:35

Ik denk er over na om deeltijds mee te helpen in de bvba van mijn man als werkende vennoot aangezien dit voordeliger is dan in loondienst. ( dan ben ik zelfstandige in hoofdberoep veronderstel ik )
Kan ik hiernaast dan nog deeltijds gaan werken in loondienst in een andere firma?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2019 14:41

Ja
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2019 16:25

Kleine aanvulling op Lowie. Er is enkel sprake van zelfstandige in hoofdberoep als je werknemerschap minder dan de helft bedraagt van een voltijdse tewerkstelling. Vanaf het moment dat je minstens halftijds werkt als werknemer is er sprake van zelfstandige in bijberoep.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2019 16:42


Vanaf het moment dat je minstens halftijds werkt als werknemer is er sprake van zelfstandige in bijberoep.
Wat voor gevolgen heeft dit op het latere pensioen?

Ik dacht !
Als bijberoep als zelfstandige telt dit niet mee voor pensioen .

Als je halftijds werknemer bent heb je ook maar een klein pensioen.

Is het som niet beter hoofdelijk zelfstandig zijn vol pensioen zelfstandige en je bij beroep werknemer telt ook mee voor pensioen .

Hoe zit dit nu eigenlijk ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 sep 2019 16:53

Lowie,

Bijdragen sociaal statuut zelfstandige in bijberoep bouwen enkel maar pensioen op indien het bijdragen zijn ALS in hoofdberoep. Je deeltijdse dagen als werknemer worden samengedrukt.

Zoals je weet rekent men in feite niet meer in 45ste, maar spreekt men van 14040 dagen, nl. 312 x 45.

Afschaffing van de eenheid van loopbaan voor daadwerkelijke arbeidsprestaties

Voor pensioenen die ingaan vanaf 1 januari 2019 verdwijnt de eenheid van loopbaan voor daadwerkelijke arbeidsprestaties. De eenheid van loopbaan is de beperking van de arbeidsprestaties die voor het pensioen in aanmerking komen tot 45 volledige jaren (14.040 voltijdse dagen of VTE).

Werkdagen na een loopbaan van 45 volledige jaren tellen mee voor het pensioen

Een werknemer die na een volle loopbaan van 45 jaar aan de slag blijft, zal met andere woorden een hoger pensioen genieten dan nu het geval is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 sep 2019 17:51

O.K
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Pensioenen”