Pensioen als zelfstandige met minder als halftijds in loondienst

nappyweapon
Topic Starter
Berichten: 7

Pensioen als zelfstandige met minder als halftijds in loondienst

#1 , 03 sep 2019 09:20

Hallo,

Ik lees dat mijn sociale bijdrage als zelfstandige enkel meetelt tot een winst van ongeveer 59795 euro op jaarbasis. Alle sociale bijdragen die worden betaald boven deze winst tellen niet langer mee voor het pensioen.

Ik weet dat veel mensen een bvba beginnen om dan een IPT pensioenspaarrekening te openen maar ik zit in een heel onzekere situatie en wil deze kost liever niet maken als ik weet dat ik volgend jaar misschien veel minder verdien.

Ik heb echter wel de mogelijkheid om beperkt (bv. 1 dag) in de week in loondienst te gaan werken (+ 4 dagen als zelfstandige). mijn werkgever zal in dat geval volgens mij ook sociale bijdrage betalen voor die beperkte tewerkstelling.

Ik vroeg mij af of dit bedrag dan WEL meetelt voor mijn pensioen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2019 11:20

Beste,
In een eenmanszaak kan je ook opteren voor een aanvullend pensioen zoals in een vennootschap, nl. de POZ.
Je kan dus zowel opteren voor een VAPZ als een POZ. https://jubel.be/de-poz-in-het-pensioen ... fstandige/

Eenheid van loopbaan: het einde is nabij
Ga je na een lange loopbaan met pensioen of werkte je tijdens je zelfstandige activiteit ook als werknemer? Dan zal je pensioen als zelfstandige mogelijk stijgen, op voorwaarde dat je ten vroegste in januari 2019 met pensioen gaat.
Eenheid van loopbaan
De pensioenberekening gebeurt vandaag op basis van maximum 45 loopbaanjaren. Is je loopbaan langer, dan worden de jaren als zelfstandige die het minste pensioen opleveren niet meegeteld bij de berekening van je pensioen. Dit is het zogenaamde principe van ‘eenheid van loopbaan’.
In 2019 verandert dit: door de afschaffing van de eenheid van loopbaan voor effectief gewerkte periodes, zal je bijna altijd een pensioen ontvangen op basis van je volledige loopbaan.
Wat als je na een lange loopbaan tot aan je pensioen effectief blijft werken?
Startte je voor je 20ste verjaardag met werken en bijdragen betalen, dan heb je op je 65ste waarschijnlijk al meer dan 45 jaar gewerkt. Blijf je effectief verder werken tot aan je 65ste verjaardag, dan zal elk gewerkt jaar meetellen voor je pensioen. Je pensioenbedrag zal dus stijgen.
Wat als je ziek bent aan het einde van je loopbaan?
Geniet je in het 46ste of 47ste kalenderjaar van je loopbaan, of nog later, een ziekte-uitkering, dan heeft de hervorming geen impact op je situatie en verandert er dus niks.
Bevind je je in deze situatie, dan raden we je aan om MyPension.be te raadplegen of pensioenadvies te vragen aan onze experten. Misschien is het in dat geval immers voordeliger om onmiddellijk met pensioen te gaan.
Werkte je ook als werknemer?
Vanaf januari zal een jaar waarin je tegelijk als zelfstandige en als werknemer werkte maar één keer meetellen om te bepalen of je de maximale loopbaan van 45 jaar hebt bereikt. Vroeger telde zo’n jaar soms twee keer mee om het maximum van 45 jaar te bepalen, waardoor je loopbaan sneller volledig was. In die oude regeling moesten er dus sneller jaren buiten beschouwing gelaten worden voor de berekening van je pensioen.
Door de hervorming zal jouw pensioenbedrag dus mogelijk stijgen.
Werkte je niet als werknemer maar wel als ambtenaar, dan zullen de dubbele jaren nog altijd dubbel tellen.
Ontvang je een minimumpensioen?
Het minimumpensioen is een sterke vorm van solidariteit met de laagste pensioenen. Wie 45 jaar werkte, heeft recht op een volledig minimumpensioen én een supplement van 0,7%. Maar er wordt geen extra minimumpensioen toegekend aan wie 46 jaar of langer werkte.
Toch is er goed nieuws: vanaf 1 maart 2019 wordt het supplement voor een volledige loopbaan opgetrokken van 0,7% naar 1,4%.
Bron: Liantis.

Drie pensioenpijlers
Bron: Acerta.
Tijdens je actieve loopbaan bouw je als zelfstandige via de sociale bijdragen rechten op voor je pensioen. Het wettelijke pensioen dat je zo samenstelt, volstaat vaak niet om je levensstandaard te behouden. Geen nood: dankzij de twee andere pensioenpijlers zit je later alsnog op rozen. We doen de extra mogelijkheden hieronder haarfijn uit de doeken, zodat jij er morgen de vruchten van plukt.
Je wettelijke pensioen
Je wettelijk pensioen wordt - voor je loopbaanjaren vanaf 1984 – berekend op basis van je beroepsinkomsten. Was je al zelfstandige vóór 1984? Dan krijg je voor die periode een forfaitair bedrag dat afhangt van je gezinssituatie. Je totale pensioen is dus de som van het pensioenbedrag van ál je loopbaanjaren.
Was je ook actief als werknemer of ambtenaar? Dan ontvang je er nog een pensioen bovenop, afhankelijk van je toenmalige loon.
Je merkt het: je pensioen is een complexe kwestie die verschilt van persoon tot persoon. Heb je vragen? Bel gratis naar 1765. Via deze pensioenlijn krijg je een antwoord – ongeacht of je als werknemer, zelfstandige of ambtenaar aan de slag bent. Een raming van je pensioen? Die kan je online raadplegen op Mypension.be.
Je aanvullende pensioen
Je wettelijke pensioen is heel bescheiden … Als zelfstandige kun je best een aanvullend pensioen opbouwen – een veilige en broodnodige spaarformule met sociale en fiscale voordelen. Want de premie die jij of je vennootschap betaalt, trek je deels of volledig af van je belastingen. Zo recupereer je via de overheid een deel van de premie en bouw je in kleine stappen een mooi eindkapitaal op.
VAPZ
Iedere zelfstandige in hoofdberoep kan om het even wanneer een Vrij Aanvullend Pensioen Zelfstandige (VAPZ) afsluiten. Je bepaalt zelf wanneer en hoeveel je betaalt, tussen een minimum- en maximumplafond. Acerta bezorgt je automatisch de gunstigste jaarpremie om jou hoofdbrekens te besparen.
Bereken als Acerta-klant je aanvullende pensioen, of check de veelgestelde vragen rond VAPZ.
ITP
Als zaakvoerder of bestuurder van een vennootschap bouw je met een Individuele Pensioentoezegging (IPT) een aanvullend pensioen op via je bedrijf. Je zaak financiert, jij oogst. Bovendien zijn de bijdragen voor een groot deel fiscaal aftrekbaar en word je maar één keer en mild belast op je pensioenkapitaal.
POZ
Sinds 2017 kunnen zelfstandigen zonder vennootschap een extra pensioen vergaren bovenop het VAPZ. Met de pensioenovereenkomst voor zelfstandigen (POZ) zet je dus nóg meer opzij voor later. En dat op een fiscaal aantrekkelijke manier.
Je fiscale pensioenplan
Het wettelijke en aanvullende pensioen zijn gekoppeld aan je actieve loopbaan. Maar wat als je (te) weinig hebt gewerkt? Dan val je uit de boot … tenzij je zelf iets aan de kant zet. Als je voor persoonlijke rekening spaart voor je pensioen, geniet je nog fiscale voordelen ook. Je kiest uit formules zoals pensioensparen of lange termijn sparen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”