Gezinspensioen en bijverdienen als loontrekkende

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Gezinspensioen en bijverdienen als loontrekkende

#1 , 25 aug 2019 14:46

Mijn echtgenote (54) en ikzelf (68) genieten samen van een gezinspensioen.
Onlangs werd mijn echtgenote de vraag gesteld of ze bereid is als lesgever op te treden voor een inburgeringscursus aan thaise inwijkelingen.
Vooraleer toe te zeggen, willen we nagaan welke voorwaarden moeten vervuld worden om ons gezinspensioen niet in gevaar te brengen.
In een vorig item stelde ik reeds de vraag ivm gezinspensioen in combinatie met (zeer beperkte) landbouwactiviteiten, waarop ik verhelderende antwoorden kreeg ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2019 15:02

U bent jonger dan 65 of u hebt minder dan 45 jaren gewerkt bij aanvang van uw pensioen
of
U bent jonger dan 65 jaar en uw huwelijkspartner heeft een gezinspensioen
zonder kinderlast 8 172,00 EUR (bruto als werknemer) of 6 538,00 EUR(netto) als zelfstandige
met kinderlast 12 258,00 EUR(bruto als werknemer) 9 807,00 EUR(netto) als zelfstandige.

Zolang uw echtgenote een lager inkomen heeft dan hierboven vermeld, behoudt u het recht op een gezinspensioen.

Opgelet mevrouw mag geen vervangingsinkomen genieten en inkomsten uit flexi-job of bijklussen, telt als beroepsinkomen zoals voorzien in de toegelaten arbeid, ook als is dit inkomen vrijgesteld van belastingen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2019 16:33

Bedankt voor de snelle info!
Bijkomende vraag: moeten de inkomsten van mijn echtgenote als zelfstandige en als weddetrekkende samengevoegd worden en zo ja, wat is dan de toegestane bovengrens van de 2 inkomsten samen?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2019 17:00

Verdient u bij als werknemer én als zelfstandige? Dan houden we rekening met 80 % van uw bruto-inkomen als werknemer en 100 % van uw netto-inkomen als zelfstandige.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2019 07:36

Marcus Aurelius,
Jouw antwoord is niet helder.
Ik herhaal dus de vraag; wat is het maximaal toegestane bedrag dat mijn echtgenote (54 j) zowel als zelfst. en als loontrekkende samen mag verdienen om geen gevolgen te hebben voor ons gezinspensioen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 aug 2019 09:58

De grensbedragen zoals voor een activiteit als zelfstandige zijn van toepassing.

als zelfstandige zonder kinderlast 6 538,00 EUR(netto)
als zelfstandige met kinderlast 9 807,00 EUR(netto)
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#7 , 12 sep 2019 13:29

Beste Christophe

Even ter aanvulling waardoor het antwoord van Marcus misschien duidelijker wordt.

Wanneer tijdens eenzelfde kalenderjaar door eenzelfde persoon een tewerkstelling als werknemer en een activiteit als zelfstandige wordt uitgeoefend, dan zijn de grensbedragen als zelfstandige van toepassing.
Deze grensbedragen werden weergegeven door Marcus, evenals de manier waarop er rekening moet worden gehouden met de inkomsten als werknemer en deze als zelfstandige.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 sep 2019 14:28

De grensbedragen zoals voor een activiteit als zelfstandige zijn van toepassing.

als zelfstandige zonder kinderlast 6 538,00 EUR(netto)
als zelfstandige met kinderlast 9 807,00 EUR(netto)
Felix, ik heb uw antwoord toch al expliciet gegeven :) :) :) Geen probleem hoor, kan gebeuren als je op verlof bent geweest.....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 sep 2019 17:33

Bedankt beiden,
Nu is het echt helemaal duidelijk!

Terug naar “Pensioenen”