Pensioen - Naar Prive bericht

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

Pensioen - Naar Prive bericht

#1 , 22 aug 2019 10:11

Geachte,
Vanaf deze maand augustus heeft men mijn pensioen gehalveerd omdat mijn echtgenote me heeft verlaten.
Maar ik heb gelezen dat zij geen recht heeft op een deel van mijn pensioen omdat ze minder dan 47 jaar oud is en vanaf 2020, is het 6 maanden meer. Ook zij woont ergens op de andere kant van de wereld en er geen enkel contact mogelijk. En eenmaal dat zij die leeftijd bereikt zijn we oficieel gescheiden.
Ik ben de echtscheiding begonnen via mijn advokaat maar wegens de vakantie periode hier zal dat september zijn eer de juridische aktie begint.
Is daar een mogelijkheid om terug een pensioen als allenstaande te verkrijgen? Het bedrag dat men me nu betaald is erg klein en moeilijk om mee te leven.
Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2019 11:56

Tot de echtscheiding effectief is, zullen jullie beiden de helft van het gezinspensioen ontvangen zolang uw echtgenote waarvan u feitelijk gescheiden leeft, aan de betaalvoorwaarden voldoet. Indien mevrouw aan de voorwaarden voldoet is er GEEN mogelijkheid om gerechtigd te worden op een pensioen als alleenstaande.
Zodra uw wettige scheiding effectief is, zal u gerechtigd worden op een pensioen als alleenstaande. Mevrouw zal niets meer ontvangen tenzij ingevolge onderhoudsgeld. Opgelet dit onderhoudsgeld zal dan ingehouden worden op uw rustpensioen als alleenstaande. Dura lex, sed lex. Igo is enkel voor wie in België woont, gezien bijstandsuitkering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 22 aug 2019 12:08

Maar ze voldoet niet aan de voorwaarden omdat ze 3 jaar minder is dan de gerechtigde leeftijd. Alsook ze is onbereikbaar in het land dat ze woont. Alsook ik woon niet in Belgie.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2019 14:09

In geval van feitelijke scheiding doet de leeftijd van de andere huwelijkspartner er niet toe. In geval van wettige scheiding speelt de leeftijd wel een rol. Indien zij onvoldoende loopbaan bewijst zal zij pas op de wettelijke pensioenleeftijd rechten kunnen openen op een eigen rustpensioen hoofdens haar eigen loopbaan en de loopbaan van de ex-man tijdens de jaren van huwelijk. Tot dan zal desgevallend een onderhoudsgeld verschuldigd zijn. Voor wat de IGO betreft, heb ik opzettelijk gesproken van België, gezien ik weet dat u in het buitenland woont.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”