GRENSARBEIDERSPENSIOEN

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

GRENSARBEIDERSPENSIOEN

#1 , 17 aug 2019 12:06

Ik ben alleenstaande en momenteel 63 jaar en 4 maanden en heb een 28 jaar in Nederland gewerkt.Ik krijg vanuit Nederland als ik 66,7 maanden ongeveer 705 euro bruto AOW.
en heb 7 jaar gewerkt in Belgie waar ik 200 euro pensioen heb opgebouwd.Ik ben sinds 05-12-2018 ontslagen en krijg nu een werkloosheidskering.

Als ik mijn pensioen krijg in Belgie als ik 66,4 maanden wordt, hoe werkt dat dan?
Heb ik dan niet recht op een rustpensioen vanuit Belgie en hoe wordt dat berekend? Wordt die 705 euro en 200 euro samengeteld en aangevuld tot een ongeveer 1200 euro??
Dat is mijn vraag dus. Kan iemand mij hierover een antwoord geven aub.

Groet Roos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2019 15:15

Heeft u tijdens uw tewerkstelling in Nederland in België gewoond, m.a.w. was u grenswerknemer. Wanneer bent u voor de eerste maal beginnen te werken? Wat soort inkomen heeft u nu? Vanaf wanneer tot wanneer bewijst u minstens 104 voltijdse dagen per jaar?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2019 23:16

Hallo MARCUS,
Uw vraag:
Ik heb altijd in Belgie gewoond en nu nog en was grenswerknemer.
Ik was voor de eerste keer werkloos van 1973 tot en met 04-12-1977 in Belgie, daarna van 05-12-1977 tot en met 30-04-1987 heb ik gewerkt als grenswerknemer in Nederland, daarna van 01-05-1987 tot en met 16-09-1991 gewerkt in Belgie, daarna van 16-09-1991 tot en met 16-09-1997 was ik medewerkende echtgenote in BELGIE,daarna was ik werkloos van 16-09-1997 tot en met 16-09-1999, daarna heb ik gewerkt in Nederland als grenswerknemer van 17-09-1999 tot en met 30-11-2018 en ontslagen wegens economische redenen, daarna ben ik werkloos van 05-12-2018 tot heden...
Al de datums die ik U doorgaf heb ik minstens 104 dagen gewerkt.
Behalve van 16-09-1991 tot en met 1997 , toen was ik meewerkende echtgenote in Belgie ( heb voltijds gewerkt in de zaak). Nu weet ik niet hoe dat geteld wordt.

Mijn inkomen is nu werkloosinkomen .

Bedankt alvast voor de snelle reactie...ik wacht af op Uw antwoord,

met vriendelijke groeten Roos

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2019 10:41

Daarna van 16-09-1991 tot en met 16-09-1997 was ik medewerkende echtgenote in BELGIE,

Dit betekent dat u over de periode van 16.09.1991 tot 16.09.1997 geen loopbaan heeft opgebouwd.

1991 telt nog mee, gezien meer dan 104 dagen. 1997 telt niet mee, gezien minder dan 104 dagen.

1973 telt enkel mee indien u over dit jaar minstens 104 voltijdse dagen of gelijkgesteld bewijst.

Gezien uw leeftijd, geboren na 01.12.1955 en gelet op uw loopbaan, voldoet u per 01.12.2015 noch aan de leeftijdsvoorwaarde en ook niet aan de loopbaanvoorwaarde voor een vervroegd Belgisch rustpensioen.

Concreet betekent dit dat uw intern recht pensioen pas zal berekend worden op AOW-leeftijd. Op deze leeftijd zal men voor de berekening van de aanvulling rekening houden met zowel de AOW als het aanvullend pensioen uit Nederland (bedrijfspensioen) waardoor de kans reëel is dat uw aanvulling tot nul zal herleid worden.

U zal wel ziekenfondsverzekerd in en ten laste van België zijn als u in België woont, zodat uw Nederlands inkomen bruto=netto.

De bijdrage ziv en sol zal berekend worden op het totaal bedrag aan AOW plus bedrijfspensioen plus Belgische strikt recht pensioen.

U kan werkloosheidsuitkeringen ten laste van België genieten tot AOW-leeftijd als u geen aanvullend pensioen uit Nederland geniet.

Uw AOW-leeftijd kan u berekenen via: https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de ... nneer_aow/

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2019 14:02

Hallo Marcus bedankt nog voor de nodige uitleg,
1. Maar ik had een foutje gezien in mijn omschrijving:bij mijn vorige email van 20-08 had ik staan ik was voor de eerste keer werkloos van 1973 tot en met 04-12-1977 in Belgie , maar dat moest zijn ik had gewerkt vanaf 1976 (56 dagen) en 1977 (289 dagen) in Belgie.(SORRY).

2. Het is bij mij niet de bedoeling vervroegd te stoppen met pensioen, alleen wou ik dus weten of ik een aanvulling krijg op de AOW tegen die tijd als ik wettelijk met pensioen ga vanuit Nederland
Ik bedoel op mijn intern rustpensioen in Belgie samen met de AOW, dus op 25-11-2022 en 7 maanden ben ik 66, 7 maanden en dan pas zou ik met pensioen gaan.

3. Ik heb het denk ik een beetje begrepen in jou verhaal (Concreet betekent dit dat uw intern recht pensioen pas zal berekend worden op AOW-leeftijd. Op deze leeftijd zal men voor de berekening van de aanvulling rekening houden met zowel de AOW als het aanvullend pensioen uit Nederland (bedrijfspensioen) waardoor de kans reëel is dat uw aanvulling tot nul zal herleid worden.)
Wat wil zeggen dat de kans reëel is dat uw aanvulling nog tot nul zal herleid worden?


met vriendelijke groeten Roos

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2019 15:47

Intern recht pensioen zal berekend worden per 01.12.2022, waarbij rekening gehouden wordt zowel aow als uw aanvullend bedrijfspensioen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2019 01:26

1.Ik dacht toch dat een aanvullend bedrijfspensioen los staat van een rustpensioen en aow??
Naar mijn mening zou ik later rustpensioen krijgen dat ik heb opgebouwd in belgie samen met aow wat ik opgebouwd heb in nederland en de rest zou Belgie aanvullen tot het minimum pensioenbedrag.
2.Verder zou ik los van dit nog een aanvullend bedrijfspensioen krijgen die ik vrij heb opgebouwd
3. En bijkomend grensarbeiderspensioen? Ik heb al voor 01-01-2015 gewerkt in Nederland, en voldoe aan alle voorwaarden. Ik geboren in 25-04-1956.

vriendelijke groet

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 aug 2019 11:28

U was geen 60 jaar op 01.12.2015. Gezien u per 01.12.2015 niet aan de loopbaanvoorwaarde, noch aan de leeftijdsvoorwaarde voor een vervroegd pensioen voldoet niet aan de voorwaarden van het oude stelsel grensarbeid, maar wel aan de overgangsregeling. In het oude stelsel wordt er geen rekening gehouden met de aanvullende pensioenen bij de berekening van de aanvulling intern recht. In het overgangsstelsel wordt én het grensarbeiderspensioen berekend op AOW-leeftijd én wordt er rekening gehouden met het aanvullend pensioen. Voor wie er geen grensarbeid is voor 01.01.2015, wordt er helemaal geen grensarbeiderspensioen meer opgebouwd.

Dit zijn de wettelijke voorwaarden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 aug 2019 13:32

Hallo Marcus
Het gaat voornamelijk aanvulling tot nul zal herleid worden??
Wat bedoel je met
Concreet betekent dit dat uw intern recht pensioen pas zal berekend worden op AOW-leeftijd. Op deze leeftijd zal men voor de berekening van de aanvulling rekening houden met zowel de AOW als het aanvullend pensioen uit Nederland (bedrijfspensioen) waardoor de kans reëel is dat uw aanvulling tot nul zal herleid worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 aug 2019 14:05

Hoeveel bedraagt uw aanvullend pensioen uit Nederland op AOW-leeftijd?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 aug 2019 14:08

Op AOW leeftijd is dat 705 bruto

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 aug 2019 14:22

Als we jouw gegevens volgen:

strikt Belgisch recht, volgens jou, 200 euro per maand tot AOW-leeftijd en levenslang, tenzij ervoor opteert om verder werkloosheidsuitkeringen te genieten tot AOW-leeftijd, dus geen opname aanvullend bedrijfspensioen voor AOW-leeftijd. Je bouwt intussen ook nog een hoger Belgisch strikt Belgisch recht pensioen op.

AOW is volgens jou bepaald op 705 euro
aanvullend pensioen 705 euro
Belgisch pensioen op 65 jaar: 200 euro

bv. intern recht: 1500 euro op AOW-leeftijd

aanvulling= 1500 euro minus 200 (strikt Belgisch recht) - 705 (AOW) - 705 (bedrijfspensioen) = 0 euro.

Op voorwaarde dat de waarden zoals door jou opgegeven correct zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Roosvb1956
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 aug 2019 21:59

Is dat positief? Ik weet ook wel dat ik nog maar ongeveer een raming doorgegeven heb ik begrijp niet wat dit in houdt
Wil dat dan zeggen dat ik tegen die tijd een ongeveer 1500 euro intern recht zou krijgen?
En geen bedrijfspensioen?
Wat mijn vraag is dat je me ongeveer exact gebaseerd op mijn AOW 705 euro bruto +bedrijfspensioen 705 euro bruto (nederland) en 200 euro netto (belgie) het totaal bedrag kan doorgeven wat ik wettig op mijn rekening zou krijgen (dit alles naar aanleiding op deze getallen) dan kan ik ongeveer nu al een schatting maken tegen 2022.
Groetjes
Zie uw berekening

bv. intern recht: 1500 euro op AOW-leeftijd

aanvulling= 1500 euro minus 200 (strikt Belgisch recht) - 705 (AOW) - 705 (bedrijfspensioen) = 0 euro.

Op voorwaarde dat de waarden zoals door jou opgegeven correct zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 aug 2019 22:52

Ik spreek van bv., ik zeg nergens dat het intern recht 1500 euro per maand zal zijn. Het was gewoon om u iets duidelijk te maken. Wie spreekt er van geen bedrijfspensioen? Het viel mij al op dat zowel het bedrag AOW als het bedrag aanvullend/bedrijfspensioen 705 euro bedroeg. Als u geen recht zou hebben op een bedrijfspensioen, hetgeen mij enorm zou verwonderen, dan wordt er uiteraard ook geen afgetrokken van de aanvulling tot het intern recht.

Eenvoudiger kan het toch niet uitgelegd worden.

Trouwens als je de bedragen samentelt komt je in dit fictief voorbeeld tot een hoger bedrag dan 1500 euro.

Ik raad u dan ook aan om ten eerste voor u de correcte bedragen Nederland te noteren en dan de bewerking opnieuw uit te voeren. Misschien kan u ook een raming intern recht op AOW-leeftijd opvragen aan de Federale Pensioendienst.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”