info pensioen

SCHEEPERS MARTIN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

info pensioen

#1 , 16 aug 2019 22:52

beste heer mathieu rutten, wordt in januari 2020 60 jaar en heb van 1977 tot 2008 als grensarbeider in maastricht gewerkt.heb al de nodige stappen ondernomen om vroeger te stoppen met werken, en heb daar nu bericht van gekregen.ik zou op 01/05/2020 mogen stoppen maar ik krijg maar 528€ pensioen !! heb ik hiervoor al 43 jaar mijne zak moeten afdraaien voor dat hongerloon ik zou dat krijgen van de jaren wat ik nu in belgie werk dus van einde nerderland te werken, u gaat mij toch niet vertellen dat ik moet werken tot mijn 67ste dan heb ik 50&51 jaar loopbaan gehad dit kan toch niet waar zijn hè.of ga ik nog bijbetaald krijgen op die 528€ zodat ik toch nog een redelijk bedrag heb tot aan mijn 67ste jaar.ik zou daar graag van u een antwoord op willen krijgen.alvast bedankt.
groeten martin (dilsen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 16 aug 2019 23:15

Ik heb nederlandse vrienden die in dezelfde penibele situatie zitten. Nederlands pensioenstelsel is een spaarsysteem (je spaarde je pensioen bijeen en wordt nu blijkbaar maar uitbetaald vanaf 67...). Belgisch een herverdelingssysteem (jeugd betaalt pensioen).

Of je een IGO/leefloon recht hebt weet ik niet. Dit laat ik over aan de experten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2019 08:02

Ik neem hier over van de heer Rutten. Het Nederlandse pensioenstelsel bestaat uit 2 onderdelen, het wettelijk pensioen AOW opgebouwd uit tijdvakken van werken en/of wonen en het aanvullend pensioen, het zogenaamde bedrijfspensioen, onze zogenaamde tweede pijler. De AOW wordt uitbetaald op AOW-leeftijd, die geleidelijk aan wordt verhoogd. Voor de berekening van de AOW-leeftijd, zie https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de ... nneer_aow/
De leeftijd van het aanvullend pensioen is bedrijfstak gebonden en kan momenteel op 65 jaar en soms nog eerder. Op het vlak van aanvullende pensioenen is er momenteel heel wat gaande in Nederland en dit vormt nog steeds een onderdeel van onderhandelingen.
Gezien u op 01.12.2015 niet aan de leeftijdsvoorwaarde voldeed voor een Belgisch rustpensioen, valt u onder de overgangsregeling grensarbeid. Dit betekent concreet dat voor u pas op AOW-leeftijd een grensarbeiderspensioen zal berekend worden. De kans is zeer reëel dat u geen aanvulling intern recht zal ontvangen gezien voor de berekening van deze aanvulling zal rekening gehouden worden met zowel de AOW als het Nederlands aanvullend pensioen. Indien u dus op 60 jaar gerechtigd zou kunnen worden op een Belgisch pensioen, zal dit enkel een pensioen zijn voor uw Belgische jaren. U zal dus geen aanvulling ontvangen. Of u op 60 jaar aanspraak kan maken op een Nederlands aanvullend pensioen, zal u moeten navragen bij uw Nederlands pensioenfonds.
Ik zou er u toch op willen wijzen dat u voor de jaren Nederland, in Nederland voor pensioen heeft afgedragen en niet in België en vanaf 2003 de personenbelasting is afgedragen in het werkland. De IGO is een bestaansmiddelenafhankelijke uitkering en kan ten vroegste vanaf de wettelijke Belgische pensioenleeftijd onderzocht worden. Een leefloon is ook bestaansmiddelenafhankelijk en kan wel voor wettelijke pensioenleeftijd toegekend worden. Het gaat om een bijstandsuitkering uitbetaald door een OCMW. Misschien een klein lichtpuntje, zodra u gerechtigd wordt op een Belgisch pensioen op basis van Belgische tijdvakken, hoe gering ook, én een aanvullend pensioen uit Nederland, ontstaat er een prevalerend recht België, waardoor uw Nederlands aanvullend pensioen bruto = netto, zolang u in België woont. Ze worden dan beide gefiscaliseerd in België.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2019 07:56

Mocht u werkloos worden dan kan u, zolang u toegelaten wordt tot de werkloosheid tot AOW-leeftijd werkloosheidsuitkeringen genieten in toepassing van art. 64 van de werkloosheidsreglementering. Deze werkloosheidsuitkering na 65 jaar is echter niet cumuleerbaar met een aanvullend pensioen/bedrijfspensioen.

KB van 12/12/2018 – BS 31/12/2018 – IW 01/01/2018
Wijziging van artikel 64 van het KB van 25/11/1991 houdende de werkloosheidsreglementering
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

SCHEEPERS MARTIN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2019 07:07

DUS MAW MOET IK BLIJVEN WERKEN TOT MIJN 67STE EN DAT IS DAN NOG 7.5 JAAR EN DAN HEB IK 50 JAAR GEWERKT MOOI IS DAT .HET WORD DUS HOOOOG TIJD DAT ZE DAAR IETS AAN GAAN DOEN WANT DIT GAAT ER ECHT OVER DIT IS GEWOON DISCRIMINATIE WIJ ALS EX GRENSARBEIDERS WILLEN DE ZELFDE RECHTEN ALS EEN NIET EX GRENSARBEIDER OM VROEGER TE STOPPEN MET WERKEN WIJ ZIJN TOCH OOK BELG DUS EVENVEEL RECHT DAN EN NIET VAN DIE ZEVER VAN BETALING NEDERLAND TOT U LEEFTIJD PENSIOEN GEWOON GELIJK DIE ANDEREN HIER ZO SIMPEL IS HET.DE GROETEN

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2019 19:06

Antwoorden zijn gegeven en zijn de wettelijke regels - Dat u niet gelukkig bent kunnen we nog begrijpen tijd voor een slotje JurecaBE moderator
JurecaBE moderator

Terug naar “Pensioenen”