bij pensioen

rdd
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bij pensioen

#1 , 14 aug 2019 14:55

ik ben 62 jaar morgen, en heb reeds een mooie som bijkomend pensioen opgebouwd.
ik werk bij het bedrijf sinds 2003.
Mijn vooropzeg is 11 maand ( of meer ? )
Afslankingen zijn voorzien in de IT sector, eerst externen buiten en dan internen afvloeien en vervangen door ander IT'ers
kan men mij doen afvloeien en vervangen door een andere IT-r , men onsteelt me in feite de mogelijkheid om mijn pensioen tot het maximum aan te laten groeien

wat zijn mijn rechten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 14 aug 2019 17:38

Men kan je ontslaan met respectering van de wettelijke opzegtermijnen. Je groepsverzekering zal dan ook stoppen met aangroeien.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2019 17:49

Ieder werkgever kan ten allen tijde zijn werknemer ontslaan !!

Dit is het recht van alle werkgevers.

Natuurlijk moeten de werkgevers de regels volgen voor ontslag of verbreking.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 aug 2019 20:43

Zolang je niet ontslagen bent is er ook nog geen sprake van een opzegtermijn. Hoe langer dit uitgesteld kan worden, hoe korter bij uw wettelijke pensioenleeftijd.

WORDT MIJN AANVULLEND PENSIOEN TIJDENS DE OPZEGPERIODE VERDER OPGEBOUWD?
BRON: FSMA

Als u wordt ontslagen zijn er 2 mogelijkheden:
• ofwel moet u gedurende de opzegtermijn verder blijven werken. Gedurende deze maanden ontvangt u nog loon en worden er nog bijdragen betaald voor de opbouw van uw aanvullend pensioen. U blijft aangesloten bij het pensioenplan tot het einde van de opzegperiode;
• ofwel wordt de arbeidsovereenkomst onmiddellijk beëindigd zonder opzegtermijn (u mag niet meer verder werken). In dat geval moet de werkgever een schadevergoeding betalen (de opzeggingsvergoeding). De opzeggingsvergoeding stemt overeen met het loon dat u tijdens de opzegperiode zou hebben ontvangen indien u zou hebben verder gewerkt. In dit geval eindigt ook de opbouw van aanvullende pensioenrechten onmiddellijk.

In de praktijk zijn er verschillende mogelijkheden:
o in de meeste gevallen worden er geen pensioenbijdragen meer betaald, maar wordt bij de berekening van de opzeggingsvergoeding rekening gehouden met de pensioenbijdragen waarop u gedurende de opzegperiode recht zou hebben gehad;
o soms bepaalt het pensioenreglement dat er bij het ontslag wel nog een pensioenbijdrage wordt betaald die overeenstemt met de bijdragen die tijdens de opzegperiode zouden zijn betaald. In dat geval worden dus verder pensioenrechten opgebouwd alsof u verder zou hebben gewerkt. Dit is niet automatisch het geval. Het pensioenreglement moet dit uitdrukkelijk zo voorzien. Met deze bijdragen wordt dan geen rekening meer gehouden bij de berekening van de opzeggingsvergoeding.

Wanneer u zelf ontslag neemt, zal u normaal gezien blijven verder werken tijdens de opzegtermijn, tenzij u anders overeenkomt met uw werkgever. In dat geval ontvangt u nog loon en worden er ook nog bijdragen betaald voor de opbouw van uw aanvullend pensioen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”