Pensioen - Marcus Aurelius

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

Pensioen

#1 , 08 aug 2019 10:47

Geachte heer Mathieu Rutten,
Ik heb blijkbaar een probleem met mijn pensioen betalingen.
Vroeger voor mijn huwelijk had ik een pensioen van ongeveer 750 euros ( herrinner me niet het juiste bedrag)
Vanaf mijn huwelijk kreeg ik ongeveer 970 euros en meer.

Wegens financiele problemen veroorzaakt door de belasting aanslag hier hebben we problemen gekregen om ons leven rustig te genieten en aldus is mijn echtgenote terug naar haar land vertrokken.
Ik heb dat dus gemeld aan de pensioendienst en ik zie dat het bedrag dat men nu zal betalen is enkel 506 Euros.
Vroeger als ik alleen leefde was het over 750 Euros en nu maar 506 Euros, daar begrijp ik echt niets van.
Bovendien ben ik nog steeds gehuwd met enkel problemen met samenleven.

Als ik terug het vorige bedrag zou krijgen van voor mijn huwelijk, dat zou ik kunnen aanvaarden maar die 506 euros is een onmogelijke toestand om te leven.
Mag ik U vragen om dit terug recht te zetten of moet ik een juridisch proces beginnen?
Met dank,
Eduard
Mag ik ook vragen om dit bericht prive te houden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2019 11:05

Beste,
Ik heb uw vraag overgenomen van de heer Rutten en u een privébericht verstuurd, waarin u de nodige uitleg wordt verstrekt over wat gebeurd is en wat u kan ondernemen. U vraagt immers om u in PB te antwoorden. Het staat u vrij om mijn antwoord al dan niet op dit forum te delen.

Marcus Aurelius.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 09 aug 2019 10:41

Geachte Marcus Aurelius,

Met mijn pensioen van 506 euros is het onmogelijk mijn leven te onderhouden.
Dus zou het mogelijk zijn dat ik naar een advokaat ga en dat men vanaf de dag dat mijn echtscheiding oficieel is geregistreerd, mijn pensioen terug naar het bedrag gaat van allenstaande.
Daar ik geen connectie heb met mijn echtgenote moet de scheiding door mij alleen worden gedaan en dat kan vele maanden in beslag nemen. Mogelijk tot 18 maanden en dus een onmogelijke situatie.

Ik hoop dat er een menselijke oplossing om mijn leven te betalen.
Met dank.
Eduard

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2019 11:22

Ik heb u via een PB alle elementen doorgestuurd waarmee u rekening moet houden. Ik ga deze hier uit privacy-overwegingen niet herhalen.

Het rustpensioen aan bedrag alleenstaande is terug betaalbaar vanaf de eerste van de maand volgend op de tegenstelbaarheid van de echtscheiding, de vermelding op de huwelijksakte.

https://www.uwbemiddelaars.be/nl/inform ... _stand/933
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2019 13:08

Ik heb op uw topic geantwoord. Het is best dat u geen nieuw topic start. Leidt alleen maar tot onnodige verwarring.

In de tussentijd kan u best contact opnemen met uw plaatselijk O.C.M.W. om samen met u een financiële oplossing uit te werken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 09 aug 2019 14:04

sorry on u nog eens lastig te vallen, maar in een van de laatste antwoorden was er een link voor een website in gele letters, alsook een email adres van die website: info@....
Maar nu komt de link niet meer op. Kan u dit me even toezenden? Met dank.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 aug 2019 14:59

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 09 aug 2019 18:41

Bedankt voor de link, maar ik woon in Spanje en ik denk via deze weg kan ik het probleem niet oplossen. Hier de advokaten kantoren zijn gesloten wegens vakantie tot einde deze maand. Ik heb dringend een pensioen nodig van allenstaande.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 aug 2019 20:02

U heeft geen recht op pensioen alleenstaande zolang uw echtgenote aan de betaalvoorwaarden van de helft van het gezinspensioen voldoet. Gezien u in Spanje woont, kan u ook geen beroep doen op een Belgisch OCMW. U zal zich dan ook tot de Spaanse autoriteiten moeten wenden. De Belgische pensioendiensten kunnen niet anders dan de wetgeving toepassen. Verder dient u toch omzichtig te werk te gaan. Immers indien uw huwelijk wordt ontbonden en de rechter kent een onderhoudsgeld toe, dan zal u dit onderhoudsgeld moeten betalen van uw bedrag alleenstaande.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

#10 , 09 aug 2019 20:24

Neen, mijn Belgisch pensioen heeft niets te maken met dit land. Ik moet me rechtstreeks verbinden met de Belgische diensten over mijn pensioen. Eens de juridische informatie beschikbaar moet ik het naar het consulaat en pensioen zenden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2019 20:38

Misschien toch eens mijn topic opnieuw en begrijpen lezen.
Primo heb ik nergens gesteld dat uw Belgische pensioen iets met Spanje te maken heeft. Ik heb gesteld dat u geen beroep kan doen op een Belgisch OCMW voor bijstand, om de doodeenvoudige reden dat bijstand niet exporteerbaar is.
Secundo, de Belgisch pensioendiensten zullen enkel overgaan tot uitbetaling van een pensioen als alleenstaande als aan de voorwaarden is voldaan. Deze zijn u meer dan uitgebreid omschreven zowel op dit forum als via PB.
U kan inderdaad de Belgische pensioendiensten in kennis stellen van uw echtscheiding, pas dan kunnen wij uw dossier opnieuw onderzoeken en betaalbaar stellen aan bedrag alleenstaande. Dit heeft geen uitstaans met juridische informatie. Deze heeft u immers meer dan voldoen gekregen. Maar wel met uw juridisch statuut van gehuwde en/of echtgescheiden, dit is na vonnis van een rechtbank en de echtscheiding is vermeld op de huwelijksakte en als zodanig is geregistreerd. Ik vrees dat dit niet iets van 1 2 3 zal zijn.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 10 aug 2019 09:24

De heer Rutten zien we hier al een hele tijd niet meer, maar aan sommige teksten te zien , heb ik de indruk dat hij hier nog wel constant aanwezig is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 aug 2019 09:51

De heer Rutten zien we hier al een hele tijd niet meer, maar aan sommige teksten te zien , heb ik de indruk dat hij hier nog wel constant aanwezig is.
Natuurlijk!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 aug 2019 10:26

Jefke 007 en denlowie,

Is dat een probleem? :roll: :roll: :roll:
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 aug 2019 10:49

Jefke 007 en denlowie,

Is dat een probleem? :roll: :roll: :roll:
Voor mij zeker niet.
Want ik waardeer zowel de interventies van Mathieu als van Marcus, steeds positief en onderbouwd = bedankt.
Van welke naam ook ( en laat het gissen blijven ) : als de reacties kwalitatief zijn, zoals steeds, so what ?
Van beide kunnen wij werkelijk wat opsteken.

Terug naar “Pensioenen”