weduwnaar pensioen

kerstenj
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

weduwnaar pensioen

#1 , 03 aug 2019 17:36

Hello,
ik vind de hele materie serieus ingewikkeld, daarom even hier een vraag, mijn bankdirecteur gaf aan dat bij het overlijden van mijn echtgenote (58 jaar) die momenteel een uitkering van de ziekenkas krijgt (ze is spijtig genoeg terminaal ziek) ik eventueel recht zou hebben op een gedeelte van haar pensioen, maar op dit moment is noch mijn echtgenote noch ikzelf 'in pensioen'

Op dit moment ben ik 49, ik wordt 50 later dit jaar, ik ben bediende en werk nog steeds, mijn echtgenote is dus 58 en heeft een uitkering, samen hebben we drie kinderen en zijn we ondertussen bijna 23 jaar getrouwd, op mijn loonfiche staan de drie kinderen ten laste.

Kom ik in aanmerking voor een dergelijk weduwnaar pensioen als ze komt te overlijden, of val ik als loontrekkende weer uit de boot omdat ik te veel zal verdienen, wat is de limiet eigenlijk?

Alvast bedankt
JK

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2019 18:24

U kan rechten openen op een overlevingspensioen gezien u aan de minimumleeftijd voldoet. Gezien u nog kinderen ten laste heeft mag u bij uw overlevingspensioen nog een bedrag bijverdienen:

U bent jonger dan 65 jaar met alleen een overlevingspensioen en heeft minstens 1 kind ten laste.

23 784,00 EUR als werknemer 19 027,00 EUR als zelfstandige

U mag een overlevingspensioen gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden cumuleren met een vervangingsinkomen. Het overlevingspensioen zal dan wel verminderd worden tot het basisbedrag IGO.

Later als u gerechtigd wordt op een eigen rustpensioen, zal u dit overlevingspensioen kunnen cumuleren met een eigen rustpensioen ten belope van 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan.

Ik raad u aan om my pension te raadplegen om de vroegste ingangsdatum van uw rustpensioen te bepalen, maar vooral de hoogte van het pensioenbedrag als u voltijds tot de deze vroegste P-datum blijft werken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

kerstenj
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2019 20:24

Maar als ik dus per jaar meer dan 23 784,00 EUR verdien als loontrekkende dan kan ik dit niet ontvangen als ik het goed begrijp?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2019 22:28

Indien de toegelaten grens overschreden wordt, zal het overlevingspensioen proportioneel verminderd worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 06 aug 2019 07:47

Beste

Hou er ook rekening mee dat het bedrag van € 23 784,00 een bruto bedrag is. Dit betekent dat het over uw beroepsinkomen gaat vóór iedere inhoudingen. Met andere woorden: het bedrag dat wordt ingehouden voor RSZ, bedrijfsvoorheffing, ... wordt meegerekend om aan het grensbedrag te komen.
Er wordt niet alleen rekening gehouden met je loon, maar ook met je vakantiegeld, je eindejaarspremie of 13e maand, met eventuele premies, ...

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2019 09:39

Het bedrag als zelfstandige: 19 027,00 EUR is het bedrag na aftrek van bedrijfslasten en bijdragen, m.a.w. het nettobedrag. Je mag het bedrag met kinderlast hanteren zolang je per 01.01 van het desbetreffende jaar minstens één kind ten laste hebt. De grens geldt dan voor het volledige jaar en dit zowel in het stelsel der werknemers, zelfstandigen als ambtenaren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”