Militair, pensioen op 56. Wat met pensioensparen

reintje
Topic Starter
Berichten: 86

Militair, pensioen op 56. Wat met pensioensparen

#1 , 01 aug 2019 09:40

Heb weer een goeike:

vriend, militair, kan als alles blijft zoals het is met 56 op pensioen.

Hij heeft privé aan pensioensparen gedaan bij een bank. Heeft toen de verzekering gekregen dat hij bij pensionering zijn geld kan opnemen (op 56 dus), omdat dit een "echt" pensioen is, geen vervroegd pensioen .

HIj was gisteren bij de bank waar de bediende beweerde dat dit niet waar is, dat dit ten vroegste op 60 jaar opgenomen kan worden.

Wij weten het niet, hij gaat ook eens bij de vakbond horen, maar heeft 1 van de experts hier een idee? Hij had natuurlijk op dat geld gerekend op zijn 56.

Alvast bedank!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2019 10:08

In deze link vindt u de nodige info:
https://www.mefirst.be/nl/verzekeringsg ... paren.html

Persoonlijk zou ik jullie willen ontraden om het pensioensparen vervroegd op te nemen. Jullie kunnen immers nog verder genieten van de belastingaftrek op de premies pensioensparen met een belastingvrije opbouw tussen 60 en 65 jaar. Is altijd een heel aangename verrassing op 65 jaar, waarmee je extra leuke dingen kan doen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

reintje
Topic Starter
Berichten: 86

#3 , 01 aug 2019 12:35

Bedankt voor de link, maar volgens mij staat er niets in over deze specifieke situatie, i.e. op volwaardig pensioen op 56 jaar. er is hem bij aanvang gezegd dat er een uitzondering was voor mensen (ambtenaren?) die vroeger dan de "normale leeftijd" met pensioen gaan. Daar ben ik nu info over aan het zoeken. Mogelijk is dat veranderd als de "nieuwe" regeling van het pensioensparen inging? Hem is hier echter niets van gezegd...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 01 aug 2019 12:37

Ik vrees ervoor antwoord van Marcus Aurelius is volgens mij het correcte.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2019 12:58

pensioensparen staat los van de wettelijke pensioenen, waaronder de ambtenarenpensioenen. Enkel aanvullende pensioenen zij pensioendatum gerelateerd. Ik moet u echter teleurstellen. Voor de zuivere ambtenarenpensioenen, zoals de pensioenen voor gewezen beroepsmilitairen, is er geen aanvullende pensioenregeling voorzien. Kapitalen uit pensioensparen worden ook niet verrekend in de wettelijke pensioenen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

reintje
Topic Starter
Berichten: 86

#6 , 02 aug 2019 10:52

Oké, jammer, toch bedankt voor de info!

Terug naar “Pensioenen”