flexi job met overlevingspensioen, kan dat

paulette vdb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

flexi job met overlevingspensioen, kan dat

#1 , 31 jul 2019 18:42

Hallo,

Mijn man is overleden in 1996, ik ontvang een overlevingspensioen, ik werk bij , momenteel doe ik 18 uur per week, ik moet ieder jaar tussen de 4000 à 5000 euro belastingen betalen .

Mijn vraag is , ik word 65 jaar op 30/04/ 2021 , kan ik overstappen op flewi job ?

Met de meeste groeten

Paulette Vandenberghe
,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2019 20:12

U mag een flexijob uitoefenen. Het bruto-inkomen uit deze flexi-job wordt in het kader van de toegelaten arbeid aanzien als een "beroepsinkomen". Vergeet echter niet dat dat flexi-jobs enkel in wel bepaalde sectoren zijn voorzien. Indien u het heeft over onbelast bijklussen, ook dit bruto-inkomen wordt beschouwd als "beroepsinkomen" en wordt meegerekend voor de bepaling van de toegelaten arbeid. Komt daarbij nog dat voor het onbelast bijklussen is voorzien dat het inkomen niet hoger mag zijn dan 6.205 euro per jaar. En hier heerst een nultolerantie. Ligt bedrag hoger dan is er geen vrijstelling fiscaliteit. Zodra u gerechtigd wordt op een eigen rustpensioen zal de cumulatieregel overlevingspensioen/rustpensioen gelden. Mogelijk dat u dan geen behoefte meer heeft om nog bij te verdienen of in mindere mate. Cumulatieplafond is overlevingspensioen voor een volledige loopbaan x 1.10.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 01 aug 2019 08:27

Beste

Een kleine aanvulling op de (overigens volledige) informatie van Marcus: behoudens bij het "onbelast bijklussen" zijn alle andere inkomsten ook belastbaar.
Bij een combinatie van een overlevingspensioen met een beroepsinkomen, mag u zich aan een flinke belastingafrekening verwachten. Zonder in detail te kunnen gaan, mag u er van uitgaan dat u tot 1/3 van uw beroepsinkomsten aan belastingen zal betalen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 01 aug 2019 14:00

Beste

Een kleine aanvulling op de (overigens volledige) informatie van Marcus: behoudens bij het "onbelast bijklussen" en bij flexi-jobs zijn alle andere inkomsten ook belastbaar.
Bij een combinatie van een overlevingspensioen met een beroepsinkomen, mag u zich aan een flinke belastingafrekening verwachten. Zonder in detail te kunnen gaan, mag u er van uitgaan dat u tot 1/3 van uw beroepsinkomsten aan belastingen zal betalen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2019 16:34


Zonder in detail te kunnen gaan, mag u er van uitgaan dat u tot 1/3 van uw beroepsinkomsten aan belastingen zal betalen.
Een ander mens, dus geen gepensioneerde die niet onbelast bijklust betaald dit 1/3 toch ook aan belastingen, en zelfs meer !

Of bent u als ambtenaar daar van vrijgesteld ?? :lol:

U heeft een rare zienswijze .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2019 17:16

Lowie,

lees eens de volgende link, dan zal je het een en ander duidelijk worden. En als je het topic van Felix goed leest, dan zal je zien dat hij pensioendeskundige is bij de Voorzorg. Dit zijn geen ambtenaren en hij is "gelukkig" ook nog niet met pensioen. Je weet ook dat de "belastingdruk" mee afhankelijk is van het totaal inkomen uit pensioen en belastbaar beroepsinkomen uit toegelaten arbeid. Felix heeft dan ook zeker geen rare zienswijze.

http://www.ostenddata.be/documents/news ... ml?lang=nl
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#7 , 02 aug 2019 07:56

Aan "denlowie"

Ik heb niet de gewoonte om te reageren op nietszeggende tussenkomsten, maar ik wil "denlowie" wel even op een eenvoudige manier uitleggen hoe de regeling fiscaal in elkaar zit in geval van cumulatie van pensioeninkomsten met beroepsinkomsten uit een toegelaten arbeid.

Op het pensioen worden door de pensioenkas belastingen ingehouden (bedrijfsvoorheffing) op basis van de fiscale tabellen, waarbij enkel rekening wordt gehouden met het pensioenbedrag. Dus zonder rekening te houden met de inkomsten uit toegelaten arbeid.

De werkgever van de toegelaten arbeid, houdt op zijn beurt enkel belastingen in op het loon dat aan de gepensioneerde wordt uitbetaald, zonder hierbij rekening te houden met het bedrag van het pensioen.
Aangezien het in vele gevallen om beperkte inkomsten gaat, wordt er meestal weinig bedrijfsvoorheffing ingehouden.

De te betalen belastingen worden echter berekend op de totale som van de inkomsten. Vermits het totale bedrag hoger is dan de twee afzonderlijke bedragen, komt de gepensioneerde in een hogere belastingschijf terecht. Dit betekent dat er meer belastingen moeten worden betaald op het pensioen dan er al worden ingehouden. Hetzelfde geldt voor de beroepsinkomsten.
(Je kan dit vergelijken met iemand die 2 deeltijdse jobs uitoefent, waarvan de totale inkomsten even hoog zijn als van iemand met slechts 1 voltijdse betrekking. Bij de persoon met de deeltijdse jobs zal er in de loop van het jaar veel minder bedrijfsvoorheffing worden ingehouden dan bij de persoon met hetzelfde inkomen uit 1 voltijdse job. De deeltijdse werknemer zal bij de eindafrekening een veel hoger bedrag moeten bijbetalen dan de andere. Uiteindelijk zullen beiden evenveel belastingen betalen, maar de eerste heeft zich vaak niet aan de zware eindafrekening verwacht.)
Daarnaast verliest de gepensioneerde meestal ook de volledige belastingvrije som van zijn pensioen, zodat hierdoor op een groter bedrag van het pensioen belastingen moeten worden betaald.

Daar waar een gepensioneerde (wanneer het inkomen enkel uit een pensioen bestaat) slechts een eerder beperkt bedrag aan belastingen zal moeten bijbetalen bij de eindafrekening, is dit in geval van toegelaten arbeid een veel groter bedrag.
Enorm veel gepensioneerden schrikken enorm wanneer ze een toegelaten arbeid uitoefenen en hiermee geen rekening hebben gehouden. In veel gevallen stel ik vast dat gepensioneerden een dergelijke eindafrekenig niet verwachten en vaak niets opzij hebben gezet. Ik wil deze mensen enkel verwittigen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2019 08:33

Dit is mooi dat je de mensen verwittigd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Pensioenen”