Belasting op aanvullend pensioen

EDDIEVER
Topic Starter
Berichten: 28

Belasting op aanvullend pensioen

#1 , 31 jul 2019 17:54

Geachte
Op 1/03/2019 heb ik mijn aanvullend pensioen gekregen waar ik 16.5 procent belasting op betaald heb.
Kan het zijn dat als men 45 jaarloopbaan had op dat moment(zes jaar brugpensioen jaren inbegrepen) dat men minder belasting moet betalen ? Ik ben wel van december 2012 in brugpensioen gegaan en in maart 2019 in vervroegd pensioen,dus de jaren ervoor waren gelijkgesteld.en hoe moet ik dat terug vorderen als ik er recht op heb?.
Groeten Eddy Vervoort

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2019 20:24

Deze vraag werd u reeds beantwoord. Indien u een loopbaan van 45/45ste bewijst op het ogenblik van de ingangsdatum van uw rustpensioen, betaalt u inderdaad hetzelfde tarief als op 65 jaar, dus verminderd tarief. Je zal volgend jaar bij je aangifte inkomsten 2019 het bedrag aan pensioenkapitaal moeten invullen met de ingehouden B.V. en een bewijs bijvoegen dat je een pensioen geniet voor een loopbaan van 45/45ste. Dit kan je terugvinden in je pensioenbeslissing.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

EDDIEVER
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 02 aug 2019 13:28

Dank u wel voor het antwoord, dan ga ik volgend jaar bij de aangifte het bewijs meesturen.
Groeten Eddy Vervoort

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2019 13:54

Deze vraag werd u reeds beantwoord. Indien u een loopbaan van 45/45ste bewijst op het ogenblik van de ingangsdatum van uw rustpensioen, betaalt u inderdaad hetzelfde tarief als op 65 jaar, dus verminderd tarief. Je zal volgend jaar bij je aangifte inkomsten 2019 het bedrag aan pensioenkapitaal moeten invullen met de ingehouden B.V. en een bewijs bijvoegen dat je een pensioen geniet voor een loopbaan van 45/45ste. Dit kan je terugvinden in je pensioenbeslissing.
Marcus, verbeter mij indien fout niet nalaten te doen.

www.fsma.be/nl/faq/hoe-worden-aanvullen ... nen-belast

Deze belasting is éénmalig.
Bij de volgende belastingaangifte 2019-2020 hangt het percentage belasting op zijn pensioen af van de grootte van het pensioen.
De 16.5% kan lager of hoger zijn is afhankelijk.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2019 14:02

Father,

Ik begrijp u niet goed. Het pensioen en het aanvullend pensioen worden onder een verschillende rubriek aangegeven, dus voor wat het aanvullend pensioen betreft, met een specifiek voorzien percentage. Dus ongeacht de hoogte van het wettelijk rustpensioen en/of overlevingspensioen. Vergis je je niet met de inhoudingen op het pensioen, ziv- en solbijdrage. Hier speelt de hoogte van het pensioen plus het herberekend pensioenkapitaal, omzetting in een fictief maandbedrag, wel een rol om al dan niet een solbijdrage verschuldigd te zijn. Als het totaalbedrag aanleiding geeft tot inhouding ziv-bijdrage, zal de bijdrage berekend worden op het pensioenbedrag., Dit staat los van de voorheffing.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2019 18:27

Father,

Ik begrijp u niet goed. Het pensioen en het aanvullend pensioen worden onder een verschillende rubriek aangegeven, dus voor wat het aanvullend pensioen betreft, met een specifiek voorzien percentage. Dus ongeacht de hoogte van het wettelijk rustpensioen en/of overlevingspensioen. Vergis je je niet met de inhoudingen op het pensioen, ziv- en solbijdrage. Hier speelt de hoogte van het pensioen plus het herberekend pensioenkapitaal, omzetting in een fictief maandbedrag, wel een rol om al dan niet een solbijdrage verschuldigd te zijn. Als het totaalbedrag aanleiding geeft tot inhouding ziv-bijdrage, zal de bijdrage berekend worden op het pensioenbedrag., Dit staat los van de voorheffing.
Marcus, hetgeen u in uw reactie schrijft is ook mijn opinie.
Maar ik ging ervan uit dat TS bedoelde dat hij belastingvermindering op zijn pensioen ging krijgen, gezien zijn extra pensioen uitbetaling. Deze aanslag is éénmalig.
Het zijn 2 verschillende zaken. Belasting op zijn pensioen kan ofwel hoger of lager zijn.
Is een misverstand in interpretatie TS.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2019 19:45

Father,

Hij gaat ook belastingen terug ontvangen gezien zijn aanvullend pensioen te hoog belast werd. Dit tegoed zal verrekend worden met eventueel verschuldigde belasting. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen wettelijk pensioen en aanvullend pensioen en zeker als het in kapitaal uitbetaald wordt, hetgeen hier het geval is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”