Sociale bijdragen werken na pensioen

gdm2
Topic Starter
Berichten: 80

Sociale bijdragen werken na pensioen

#1 , 19 jul 2019 21:57

Ik ben sinds 2015 met pensioen als zelfstandige en ontvang een lage uitkering wegens geen volledige bijdrage (op invaliditeit geweest)..
Ook erkend voor IGO.
Ik werk verder als zelfstandige met meer dan €25000 omzet, dus BTW verplichtig.
In het verleden zijn ook schulden opgebouwd met de Nationale Kas en die betaal ik ieder maand een klein bedrag, in principe te klein om alles op tijd te betalen.
Echter worden mij nu, in verhouding, grote sommen gevraagd als sociale bijdragen die in een bodemloos vat verdwijnen. Kunnen die niet aangewend worden om die schulden af te lossen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 22 jul 2019 07:56

Beste gdm2

Uw periode van invaliditeit telt mee voor uw pensioen als gelijkgestelde periode. Voor deze perioden diende je geen "volledige bijdrage" te betalen.

Uit je info blijkt dat je een IGO ontvangt.
Indien je naast je pensioen nog beroepsinkomsten hebt, moet je dit melden aan de pensioenkas. Ben je dit vergeten, dan heeft de pensioenkas het recht om ten onrechte ontvangen (IGO-)bedragen (binnen een wettelijke verjaringstermijn) terug te vorderen.

Als gepensioneerde oefen je een toegelaten arbeid uit als zelfstandige. Ondanks het feit dat je met pensioen bent, ben je toch verplicht om op deze beroepsinkomsten sociale bijdragen te betalen. Je bent dus als zelfstandige verplicht om aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds, ook al ben je gepensioneerd. Als gepensioneerde betaal je wel een kleinere bijdrage.
Vermits dit een wettelijke verplichting is, kan je er niet voor kiezen om het geld dat je hieraan moet spenderen eerst aan te wenden om je schuld verder af te bouwen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

gdm2
Topic Starter
Berichten: 80

#3 , 22 jul 2019 10:29

Bedankt Felix.
Aan alle verplichtingen die je opsomde zijn voldaan.
Terugvorderen IGO ? Ik krijg geen extra bedrag, iedere instantie is op de hoogte van mijn werkzaamheden.
Jammer dat de sociale lasten niet kunnen aangewend worden
Kan het RIZIV hier niet over oordelen of welke instantie ?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jul 2019 10:54

Indien je je activiteit niet stopzet tijdens je ziekte- of invaliditeitsuitkering, geniet je geen gelijkstelling van bijdragen wegens ziekte met pensioenopbouw, d.i. geen bijdragen betalen, je geniet vrijstelling wegens ziekte. Indien je nog een activiteit blijft uitoefenen geniet je geen gelijkstelling/vrijstelling en moet je de volledige bijdrage betalen. De bijdrage kan dan enkel maar verminderen als het inkomen waarop de bijdrage wordt berekend, vermindert, doch zal nooit minder bedragen dan de minimumbijdrage als in hoofdberoep, wil je nog verder een pensioen opbouwen. Als je een pensioen geniet als zelfstandige en je oefent nog een activiteit uit als zelfstandige ben je naargelang de hoogte van je inkomen al dan niet nog bijdragen verschuldigd. Deze bijdrage is een "onvolledige bijdrage" gezien je geen pensioen meer opbouwt.

Wat de IGO betreft is een inkomen als zelfstandige vrijgesteld van 5000 euro per jaar, waarbij rekening gehouden wordt met het "netto-inkomen" als zelfstandige, zijnde het bruto-inkomen minus alle lasten.

Pas als de verschuldigde bijdragen over de jaren voor de pensioeningangsdatum zijn vereffend, zullen deze jaren gevalideerd worden door een herberekening van het pensioen.

Het lijkt me best dat je met je boekhouder bekijkt of je in aanmerking komt voor vrijstelling van verhogingen of vrijstelling van bijdragen na pensioenleeftijd, gezien er toch geen pensioenopbouw meer is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 22 jul 2019 12:31

Beste gdm2

In je eerste bericht schrijf je: "Ook erkend voor IGO." . Hierdoor was ik van mening dat je een IGO-aanvulling op je pensioen ontving. Deze bijpassing combineren met een beroepsinkomen van jaarlijks meer dan € 25.000 is vrijwel onmogelijk.

Mijn excuses dat ik je informatie verkeerd interpreteerde.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe

gdm2
Topic Starter
Berichten: 80

#6 , 22 jul 2019 17:36

Felix, misschien formuleerde ik het ook niet goed.
De kernvraag was of de huidige sociale bijdragen, die niet meer in aanmerking komen voor pensioenopbouw niet aangewend kunnen worden om de schulden af te lossen

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#7 , 23 jul 2019 07:53

Beste

Deze vraag heeft betrekking op je sociaal statuut als zelfstandige, en dus over je sociale bijdragen. Het lijkt me nuttig hiervoor contact op te nemen met je sociaal verzekeringsfonds.

Misschien is het ook niet slecht om samen met je boekhouder of met een schuldbemiddelaar na te gaan hoe je je schulden kan afbouwen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”