Overlevingspensioen en hertrouwen

Marianne Zaman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen en hertrouwen

#1 , 16 jul 2019 11:48

Mijn vriend heeft geen inkomen. Ik vraag mij af als wij zouden trouwen, verlies ik dan mijn overlevingspensioen?
Indien niet, kan ik hem dan ten mijne laste nemen?

Ik weet als ik definitief op pensioen ben trouwen geeb probleem is. Mijn vriend komt dan ten mijne laste en zo krijgen wij een verhoogd inkomen.

Kan nu nog niet op pensioen. Wij willen graag trouwen zodat we een testament kunnen opmaken. Mijn vriend heeft 2 kinderen, ik geen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2019 12:07

In geval van hertrouw verliest u uw overlevingspensioen. U valt dan zonder inkomen. Indien uw vriend geen inkomen heeft, kan u op pensioengerechtigde leeftijd (rustpensioen) rechten openen op een rustpensioen aan gezinstarief in geval van huwelijk.

Indien u een wettelijke samenlevingsovereenkomst aangaat via het gemeentebestuur (tegenstelbaar t.a.v. derden) verliest u in de huidige stand van de wetgeving uw overlevingspensioen niet. U kan dan bijzondere rechten laten toekennen in een aanvulling bij de notaris.

Indien de twee kinderen bij jullie gaan inwonen kunnen zij zolang zij kinderbijslaggerechtigd zijn aanleiding geven tot een hoger toegelaten bedrag beroepsarbeid cumulatief bij uw overlevingspensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 16 jul 2019 12:24

Beste

Op fiscaal vlak is de wettelijke samenwoning (zie tussenkomst Marcus) gelijkgesteld met het huwelijk. Je krijgt dan ook een belastingafstrek voor je partner en voor de kinderen ten laste.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2019 12:29

Felix,

Dank u wel voor de aanvulling. Lees op dit vlak ook zeker https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... deren-zijn
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marianne Zaman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2019 10:23

Dank je wel voor het vlugge en duidelijke antwoord.

Terug naar “Pensioenen”