Supplement zware handicap medisch pensioen

Nadinebo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Supplement zware handicap medisch pensioen

#1 , 20 jun 2019 03:08

Mijn man is sinds mei 2018 op medisch pensioen met supplement zware handicap. Oktober 2018 werd door cm integratie tegemoetkoming aangevraagd op basis van inkomen. Deze werd goedgekeurd. Ook voor 2019 werd dit op basis van inkomen 2018 goedgekeurd. Zal vervallen 2020 daar inkomen dan volledig vervanginkomen is. Nu lees ik dat dit supplement zware handicap en integratie tegemoetkoming niet cumuleerbazr zijn. Wat nu?
Dank voor uitleg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 jun 2019 09:48

Eerst wil ik hier even iets rechtzetten. U heeft het over een medisch pensioen met supplement zware handicap. Dit is fout. Dit systeem bestaat enkel bij statutaire ambtenaren. U doelt mijn inzien op een ziekte- of invaliditeitsuitkering privaatrechtelijke sector met een toeslag hulp van derde, uitbetaald door een ziekenfonds. Deze toeslag is een niet-belastbare toeslag. In deze raad ik u aan om zowel uw ziekte-uitkering als de niet-belastbare tegemoetkoming hulp van derde door te geven aan het FOD. Zij zullen dan uitmaken of hier al dan niet mee moet rekening gehouden worden, precies omwille van het feit dat het om een niet-belastbare vergoeding gaat, die dus ook niet vermeld wordt op uw belastingaangifte en belastingaanslag, gezien niet vermeld op de fiscale fiche. Zo kan er achteraf ook nooit discussie ontstaan. Indien dit tijdig wordt doorgegeven en moet aangerekend worden, zal er geen terugvordering gebeuren.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

Nadinebo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2019 12:18

Mijn man is inderdaad statutair ambtenaar. Dus uw uitleg klopt niet

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 20 jun 2019 18:13

Mevrouw, mijn oprechte verontschuldigingen. Ik ben er, ten onrechte blijkt nu, vanuit gegaan dat uw man een uitkering van de mutualiteit genoot.
Dit begrijp ik echter niet goed:
Zal vervallen 2020 daar inkomen dan volledig vervanginkomen is. Waarom gaat in 2020 om een vervangingsinkomen?
Het rustpensioen wegens ongeschiktheid met een zware toeslag blijft immers een rustpensioen wegens ongeschiktheid ook op de wettelijke pensioenleeftijd. Het enige wat er eventueel zou kunnen bijkomen is in een rustpensioen in de privaatrechtelijke sector. Gaat het bij de bepaling van de integratietegemoetkoming over dezelfde handicap als waarop de toeslag zware handicap is toegekend?
Ik hoor wel. Nogmaals sorry voor het misverstaan.

Terug naar “Pensioenen”