k verwijs naar de Circulaire nr. Ci.RH.243/497.236 dd. 10.07.1998. De vakbondsbijdragen die werklozen en bruggepensioneerden betalen worden, op grond van art. 49 van het WIB als beroepskosten aangemerkt en bijgevolg zijn de tijdens de periode van werkloosheid of brugpensioen betaalde vakbondsbijdragen rechtreeks aftrekbaar van de ontvangen werkloosheidsuitkeringen of brugpensioenen. Hoewel werklozen normaliter geen recht hebben op een forfaitaire kostenaftrek, kunnen zij wel enkele van hun beroepsonkosten inbrengen waaronder dus de vakbondsbijdrage voor de periode van werkloosheid en respectievelijk brugpensioen. De fiscus neemt immers aan dat deze bijdrage gestort wordt met het oog op het behoud van een uitkering, in casu de werkloosheidsuitkering. Die fiscale logica komt bijzonder vreemd over, daar het toch de bedoeling zou moeten zijn de kosten gemaakt voor het solliciteren aftrekbaar te maken en niet de kosten gemaakt om een uitkering te behouden. Niets is minder waar. Kosten die een werkloze maakt om een baan te vinden, zijn volgens de belastingadministratie in principe persoonlijke uitgaven en vormen geen aftrekbare beroepskosten.
Kijk eens op je fiscale fiche. Misschien staat de vakbondsbijdrage in één of andere rubriek vermeld of als aanhangsel bij de fiscale fiche.
Ik heb van mijn vakbond, op eigen verzoek, 3 fiscale fiches ontvangen voor inkomsten 2018, 2017 en 2016
De belastingdienst wil echter enkel rekening houden met inkomsten 2018.
Eerst kreeg ik deze mail op mijn vraag of ik mijn lidgeld mag inbrengen.
Geachte,
Als u ons de correcte attesten kan bezorgen, kan dit worden rechtgezet voor de laatste drie aanslagjaren.
Met vriendelijke groeten,
FOD Financiën | Fiscaliteit | Particulieren
Centrum P Antwerpen | team beheer 5
Ruiterijschool 3 bus 1, 2930 Brasschaat
E-mail:
p.antwerp.team5@minfin.fed.be | 0257 54 960
Maar een paar dagen later kreeg ik deze mail :
Beste,
Wij hebben dit nagekeken en we hebben u hieromtrent in voorgaande mail foutief geïnformeerd.
De deadline om dit recht te zetten blijkt 6 maanden na datum verzending aanslagbiljet te zijn.
We kunnen u dus enkel een rechtzetting geven voor inkomstenjaar 2018, aanslagjaar 2019.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en onze excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groeten,
FOD Financiën | Fiscaliteit | Particulieren
Centrum P Antwerpen | team beheer 5
Ruiterijschool 3 bus 1, 2930 Brasschaat
E-mail:
p.antwerp.team5@minfin.fed.be | 0257 54 960
Contactcenter