medisch pensioen verhuizen naar buitenland.

SnoopyTom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

medisch pensioen verhuizen naar buitenland.

#1 , 12 jun 2019 14:17

Ik ben sinds 2015 wegens langdurige ziekte met definief medisch pensioen. Ik krijg hier nu 1250€ netto per maand. Dit bestaat uit ongeveer 800€ maandelijks netto pensioen aangevuld met 450€ supplement.

Wegens ik alles heb moeten verkopen door dat ik met pensioen gevallen ben. Ben ik aan het twijfelen om te verhuizen naar buitenland.
Als ik definitief verhuis naar bv.. Moldavie, Ukraine of Filipijnen aan gezien het leven daar goedkoper is wordt mijn pensioen dan behouden? of valt dit dan weg? Blijf ik recht hebben op het zelfde bedrag van 1250€ of valt het supplement dan weg en heb ik nog maar 800€ of minder?
Groeten Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jun 2019 17:09

Het leven is daar misschien goedkoper, maar heb je er dezelfde mogelijkheden en comfort? (huisvesting, medisch, taal)

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 13 jun 2019 08:30

Beste

Zolang u de Belgische nationaliteit behoudt is uw Belgisch pensioen overal ter wereld uitbetaalbaar.
U blijft uw supplement minimum behouden zolang uw eventuele andere inkomsten niet wijzigen, en zolang de inkomsten van uw eventuele huwelijkspartner niet veranderen. Bij dit supplement wordt namelijk rekening gehouden met al uw andere inkomsten (andere pensioenen, beroepsinkomsten, ...) en met de inkomsten van de huwelijkspartner. De inkomsten van de huwelijkspartner worden, naargelang het soort van inkomen, op een andere manier in rekening gebracht.

Uw bruto pensioenbedrag zal dus in principe niet wijzigen. Naargelang het land waarin u gaat wonen, kan er een aanpassing zijn van de inhoudingen op uw pensioen.

Verhuist u naar het buitenland, dan moet u minstens 2 maanden vooraf de pensioenkas per ondertekende brief op de hoogte brengen. (U mag deze ondertekende brief versturen per post of verzenden per mail. Een louter mailbericht van uw verhuis naar het buitenland wordt niet aanvaard.)
In deze brief vermeld u:
- uw naam en rijksregisternummer
- uw toekomstig adres
- de datum van uw verhuis
- of u verkiest voor een diplomatiek adres
- de betalingswijze van uw Belgisch pensioen (op een Belgische rekening, op een buitenlandse rekening, met een internationaal betaalmiddel, ...).

U zal minstens één maal per jaar een levensbewijs moeten bezorgen aan de pensioenkas. Dit document wordt u door de pensioenkas bezorgd, en moet u binnen een korte periode ingevuld en afgestempeld terugsturen naar de pensioenkas.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 13 jun 2019 20:41

Beste,
Mijn inzien is het bezit van de Belgische nationaliteit geen conditio sine qua no. Zolang men zijn rechten tot het ontvangen van een overheidspensioen behoudt, is het pensioen overal ter wereld betaalbaar. De Belgisch nationaliteit speelt wel een rol vanuit fiscaal standpunt. Indien in het dubbelbelastingverdrag is voorzien dat voor ambtenarenpensioen het pay-land inningsbevoegd is, geldt dit enkel voor pensionado's met de Belgische nationaliteit in het genot van een overheidspensioen. Dit speelt echter niet zo een grote rol, gezien het pensioen waarschijnlijk onder de belastbare grens valt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Voor de rest, zie het antwoord van Felix.

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 14 jun 2019 08:09

Beste

Mijn excuses, het klopt inderdaad wat Thieu schrijft dat de Belgische nationaliteit geen must is voor een pensioen als vastbenoemde ambtenaar.
Mocht u echter nog een pensioen als werknemer of als zelfstandige hebben, dan speelt de Belgische nationaliteit weer wel een rol.

Bedankt Thieu voor de correctie.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghet
Pensioendeskundige DVZ-A'pen

SnoopyTom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jun 2019 22:54

Dankje wel voor het snelle antwoord: dus zoals ik heb begrepen .. als ik volgend jaar in de Filipijnen ga wonen blijf ik mijn medisch pensioen ( inclusief supplement) van 1300€ houden.
Ik heb nog een vraagje :Aangezien ik er alleen kan wonen als ik trouw met een filipijnse ga ik dan terug vallen op een lager pensioen (als ze niet werkt) en ben ik verplicht dit huwelijk te laten registreren?

Bv: ze wilt toch werken voor 300€ in de maand maar ik laat dit huwelijk niet registreren voor België enkel voor de Filipijnen.. blijf ik dan nog steeds mijn volledig bedrag van ongeveer 1300€ ontvangen? Alvast bedankt

Terug naar “Pensioenen”